La col·lecció dels Grans Blocs

David Fernández Lluch, Pere Domènech i Breu. Documentalistes de la Col·lecció de Petrologia del Museu

Aquest mes us volem parlar d’una col·lecció històrica que ha estat símbol de l’antiga seu del Museu de Geologia de Barcelona: La col·lecció dels Grans Blocs

L’any 1907 l’ajuntament de Barcelona va donar permís per la instal·lació del “Museu Petrogràfic”, un projecte que consistia en reunir un grup de roques d’entorn de mig metre de base i fins a 2 metres d’altura de diferents zones de Catalunya. Amb els anys, es van arribar a exposar fins a 133 grans blocs, tots ells situats l’aire lliure, a l’exterior de l’edifici Martorell. Va ser una de les primeres mostres públiques dels recursos geològics de les canteres catalanes de l’època.

Situació dels 133 grans blocs al museu Martorell i la seva litologia

Durant la dictadura de Primo de Rivera la Junta de Barcelona va decidir desinstal·lar els grans blocs perquè tenien un aspecte molt poc vistós, degut a la seva desigualtat  i el deteriorament al que estaven sotmesos. L’any 1929, la col·lecció va ser desmuntada i demolida amb un cost de 1200 pessetes. Alguns dels fragments es van reservar per ser exposats a l’interior del museu, mentre que la majoria dels blocs van ser reduïts a grava, destinada a la construcció d’algunes instal·lacions del Zoo de Barcelona.

Restes dels blocs entorn destruïts, 1929. Museu Geologia

L’any 1932, després de la dictadura, es va iniciar la reconstrucció de l’exposició després de dos anys de denúncies a la premsa barcelonina. Molts dels donants de l’antiga col·lecció havien mort o les seves explotacions havien canviat de mans, pel que fins l’any 1936 només es comptava amb 17 exemplars de blocs. El projecte va quedar aturat per la guerra civil i no va ser reprès fins l’any 1949, quan es va ampliar la col·lecció amb 7 mostres més. Entre els anys 1952 i 1975 es van poder adquirir alguns blocs més fins a un total de 32, que són els que hi ha exposats actualment a l’exterior de l’edifici Martorell.

Grans Blocs Museu Martorell. Foto: MCNB

Mostres que es van salvar de la primera col·lecció. Foto: MCNB

Actualment al Museu Martorell tenim les mostres que van ser reservades durant la destrucció de la primera col·lecció. Algunes d’aquestes mostres són cubs tallats a mà o fragments de roca, tot i que no se’n tenen de tots els blocs que van existir.

Tota aquesta informació es pot trobar molt més detallada a la revista “Treballs del Museu de Geologia de Barcelona” en l’exemplar número 10 “El mamut y la colección petrológica de grandes bloques del Parque de la Ciudadela (Barcelona, España)” de J. Gómez-Alba, editada l’any 2001.