El joc de les diferències

Marta Pérez Azcárate, col·laboradora del Laboratori de Conservació preventiva i Restauració del Museu

Les aplicacions de les tècniques de reproducció paleontològica són diverses. En la seva vessant més científica, es fan servir per a reconstruir espècimens incomplets i per a reproduir fòssils com a material d’estudi. El grau de fidelitat i la qualitat en el detall poden arribar a ser tan grans, que la superfície de determinades reproduccions es pot estudiar sota un microscopi electrònic, oferint la mateixa informació que la del fòssil original.

Procés d’elaboració del motllo

L’elaboració de rèpliques és un dels serveis que ofereix el LCPR del Museu a les institucions públiques que ho sol·licitin. En aquest cas, l’encàrrec prové de l’Associació Geoparc Conca de Tremp-Montsec, l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) i el Museu de la Conca Dellà.

La funció d’aquesta rèplica és purament expositiva, ja que forma part de la mostra “Dinosaures de Catalunya. Un segle de descobertes”, realitzada per aquests tres organismes. El fòssil que hem reproduït pertany al Departament de Paleontologia del Museu. Es tracta del primer os de dinosaure que es va trobar a Catalunya. La seva descoberta va ser fortuïta, durant les obres de construcció de la presa de Talarn (Pallars Jussà), a mitjans de 1916. Es tracta del fèmur dret d’un Titanosauridae (MGB V10), d’uns 70 milions d’anys d’antiguitat.

Pintant la rèplica, amb l’original al costat.

Les tasques de reproducció han estat precedides per una intervenció de conservació-restauració que ha posat a punt el fòssil, eliminant les restes de matriu que encara conservava i les massilles i vernissos antics deteriorats.

Tornant al títol de l’entrada, si ens proposéssim esbrinar les diferències entre l’original i la rèplica d’aquest exemplar, en trobaríem un parell “de sèrie”: totes les rèpliques fetes a motllo són, per raons tècniques, un xic més petites que els originals. D’altra banda, com que al LCPR no pretenem produir falsificacions, sempre deixem una marca que no doni lloc a equívocs: el segell de la casa.

Voleu seguir cercant diferències? El fèmur original de Titanosauridae el trobareu exposat permanentment al Museu Blau, a l’àmbit “Biografia de la Terra”. La rèplica anirà voltant per les valls del Segre fins a l’octubre del 2017, dins la mostra itinerant “Dinosaures de Catalunya. Un segle de descobertes”, aquí podeu consultar el calendari.

I si voleu admirar rèpliques realment impressionants, no us perdeu la nova exposició del Museu Blau Spinosaurus, el gegant perdut del Cretaci”.