Espeleotemes

Susana Duque, col·laboradora del departament de Mineralogia

Els treballs de recerca al Museu sobre invertebrats cavernícoles han deixat, de retruc, una interessant col·lecció d’espeleotemes (formes geològiques cavernícoles) calcaris recollits al llarg dels anys en el treball de prospecció d’Oleguer Escolà i els seus col·laboradors.

Aquesta col·lecció va entrar al museu l’any 2010 amb el nom col·lecció Escolà Boada i amb un total de 43 registres, inclou restes de estalagmites i estalactites, pisòlits rugosos i llisos, perles i d’altres formes, algunes d’elles ben curioses. Les localitats  de procedència són molt variades, però predominen les localitats catalanes, balears i aragoneses.

Creixements paral·lels de formes estalagtítiques:

MGB 17976.
Calcita concrecionada.
Sant Miquel de Balansat, Eivissa (avenc: Es Penyal Roig).
Data de recol·lecció: 29 de marc, de 1964

Perles de caverna

Formes esferoïdals de creixement concèntric i superfície molt llisa:

MGB 17971
Calcita (perles de caverna)
Conca de Dalt, Pallars Jussà (cova Cuberes)  Data de recol·lecció: 14 d’abril de 1978

Còdols calcaris

Còdols calcaris festonejats per recristal·litzacions de calcita que recorden les populars “empanadilles”:

MGB 17940
Calcita concrecionada Serradell, Pallars Jussà (avenc Barbuixell)
Data de recol·lecció: 11 de juny de 1978

Fotos: Susana Duque

One Comment

1. Carles ha dit:

El paper de les “minicol·leccions” en un Museu és prou clar: donen informació molt precisa sobre temes concrets.
    En aquest cas. a més a més, el fet de considerar en conjunt la col·lecció Escolà d’espeleotemes ens ha dut a bastir un sots-apartat sobre aquest tema en la col·lecció de mineralogía, que conté un material força nombrós i molt interessant, tant pel que fa a localitats com a morfologies dels exemplars. Creièm que la catalogació d’aquest material aportarà sorpreses (i utilitats) considerables.

Comments are closed.