Els ratpenats, protagonistes per un any

Aquest any 2011 és un molt bon any per conèixer en profunditat aquests quiròpters ja que ha estat declarat l’Any internacional dels Ratpenats, per les Nacions Unides per el Medi Ambient (UNEP), la Convenció sobre la Conservació de les Espècies Migratòries d’Animals Silvestres (CMS) i la Secretaria per l’acord per la Conservació de les Poblacions de Ratpenats Europeus (EUROBATS) . A la web de The Year of the Beat es pot trobar tota la informació.

Des del museu, hem escollit el ratpenat com a l’animal del mes de juny, aprofitant que des de moltes institucions com és la Universitat de Barcelona, el Museu de Ciències Naturals de Granollers i la Diputació de Barcelona estan organitzant moltes activitats per a donar a conèixer els protagonistes d’aquest any.

Els ratpenats són els únics mamífers capaços de volar. Per aconseguir-ho, han desenvolupat una sèrie de sorprenents adaptacions que els han conferit un aspecte molt singular i unes habilitats especials: poden volar, descansen de cap per avall i s’orienten en la foscor més absoluta. Aquests atributs, juntament amb l’hàbit de cercar refugi en les profunditats de la terra, han afavorit que, fins fa ben poc, se’ls hagi considerat missatgers del diable i portadors de tota mena de mals auguris, motiu pel qual encara avui són foragitats, rebutjats i àmpliament incompresos.

A la Terra hi viuen 1.200 espècies de ratpenats que són presents a quasi tots els ecosistemes. Des dels insectívors als frugívors passant pels nectarívors, els ratpenats duen a terme una tasca importantíssima per mantenir la salut dels nostres ecosistemes.
Els ratpenats també tenen un valor econòmic i sanitari a tenir en compte, capturen enormes quantitats d’insectes cada nit (molts d’ells flagells agrícoles), permeten reduir l’ús d’insecticides a l’agricultura i depreden insectes vectors de malalties.

Ratpenat de ferradura

De les moltes espècies que engloba aquesta família 5 són europees i actualment 3 o 4 les trobem a Catalunya (una d’elles podria haver-s’hi extingit). Totes elles són del gènere Rhinolophus.

Lesser horseshoe bat (Rhinolophus hipposideros) bat flying towards you
Els rinolòfids són quiròpters que presenten excrescències nasals en forma de ferradura. Es caracteritzen per utilitzar un sistema d’ecolocalització diferent de la resta de famílies. A grans trets podem dir que emeten els ultrasons pel nas a una freqüència constant típica i reben el ressò per les orelles. Són animals exclusivament cavernícoles, pel que sempre els trobem associats a espais amplis, habitacles (sobretot masies) i cavitats.

Font de la informació: Diputació de Barcelona
Museu de Ciències Naturals de Granollers