Dones Imprescindibles al projecte Protagonistes

Eulàlia Garcia Franquesa, Cap de Col·leccions del Museu

L’exposició temporal Imprescindibles  que es pot veure al Museu d e Ciències Naturals al Parc del Fòrum actualment, dóna llum a dones treballadores del Museu en diferents moments i departaments. De les primeres dones de plantilla se’n tenia poca informació abans de l’exposició. Per seguir deixant testimoni d’elles i de la seva tasca, s’han publicat 14 biografies i algunes imatges dins el projecte Protagonistes.

Aquest projecte vol donar visibilitat a les persones que mitjançant diferents tipus de vincle han format part de l’equip del Museu i, relacionar-les amb els projectes on van participar. Així, s’ha anat nodrint d’aportacions internes, encara queden moltes persones i informacions per ampliar. Aquest projecte és obert, en el sentit que tothom hi pot enviar suggeriments. correccions, noves informacions etc.

Les biografies publicades ara corresponen a les primeres treballadores del Museu:

Les dones que ara hem conegut millor van fer molt bona feina a les col·leccions del Museu, feina reconeguda en escrits de l’època. També van ser telefonistes, recepcionistes i bibliotecàries. Entre algunes d’elles hi havia relacions de parentiu. Es va formar alguna parella i van néixer amistats per tota la vida. Es van viure moments alegres, com celebracions, sortides naturalistes, inauguracions, concerts… També, i tal com es pot veure a l’exposició temporal Imprescindibles,  en alguns casos van viure episodis molt difícils com la Guerra Civil i la postguerra.

Tot seguit un deixem un exemple d’aquestes vivències i històries:

Joan Baptista d’Aguilar-Amat i Carme Bofill

Joan Baptista d’Aguilar-Amat va treballar al Museu fins el 1936, la seva presència és molt significativa a les col·leccions de Vertebrats i Malacologia. Fou Conservador i també Director, i publicà diversos treballs. És impactant que a l’Arxiu Històric del Museu, a la seva fitxa, encara consta que se li va obrir un expedient l’octubre de l’any 1936 perquè va deixar d’anar a treballar, quan en realitat allò que va passar és que havia estat assassinat (s’indica més avall a la mateixa fitxa).

L’any 2008 i arran de la preparació de la documentació per l’exposició Exploradors: aventura i biodiversitat, es va contactar amb Anna Aguilar-Amat, professora de la UAB, néta de Joan Baptista i de Carme, qui va aportar informació del seu avi per a documentar alguns viatges, com el de Indoxina de l’any 1929.

Carme Bofill esquerre i joan Baptista Aguilar-amat, dreta

Enguany, arran de l’exposició Imprescindibles i amb l’ajuda del seu comissari Pepe Pardo i sobretot de l’Anna Aguilar-Amat, s’ha pogut saber que Carme Bofill es va casar el 1920 amb Joan Baptista, 14 anys més gran que ella, que vivien a Barcelona i que van tenir dos fills. Ell va ser detingut el setembre de 1936. La Carme juntament amb Carme Giménez, companya del Museu, amiga i secretària de Joan Baptista van estar buscant el marit desaparegut sense èxit. L’any 1938 Carme Bofill és contractada pel Museu, segurament sense saber el destí del seu marit. Hi treballà fins 1939. Uns anys més tard, ja vídua de J.B. Aguilar-Amat, qui havia estat assassinat, fou contractada novament al Museu on hi va treballar fins a la seva jubilació.

Agraïments:

Tota la informació i les imatges de què ara disposem han estat possibles gràcies a la feina d’en Pepe Pardo i del seu equip, i a la de l’Anna Aguilar-Amat, néta de Carme Bofill i de Joan Baptista d’Aguilar-Amat. Al Centre de Documentació del Museu  qui custodia i documenta l’Arxiu Històric i, al departament d’Exposicions, per difondre relats del Museu amb aquesta fantàstica exposició d’Imprescindibles. Les treballadores del Museu de Ciències Naturals de Barcelona 1917-1987.