Curs: El món de les aranyes

Introducció a la seva diversitat i història natural

Presentació

Curs fonamentalment pràctic, l’objectiu del qual és que els i les participants obtinguin els coneixements bàsics per identificar els principals grups d’aranyes i quines famílies els representen.

Aquest curs està adreçat a estudiants amb perfils universitaris, especialment de Biologia i Ciències Ambientals, però també a naturalistes interessats en els aràcnids.

Organització

Organitzat pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) i la Universitat de Barcelona (UB) en el marc del projecte  Spidchange (Ministerio de Ciencia, Inovacion y Universidades (PID2022-137758NB-100). També hi col·laboren l’Institut de Recerca de la Biodiversitat (IRBio) i el grup de recerca ZooSysEvo.

El curs està impartit per personal científic especialitzat en el grup.

• Miquel Àngel Arnedo: Doctor en Biologia per la UB,  catedràtic del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals i director d’ IRBio. La seva principal motivació vers la recerca és dilucidar els orígens i dinàmiques de la biodiversitat i els processos responsables. Els seu grup principal d’estudi són els aràcnids, principalment se centra en els aspectes lligats a la seva sistemàtica i evolució, tan a nivell específic com de comunitats.
  • Marc Domènech: Doctor en Biodiversitat per la UB i actualment investigador postdoctoral a la mateixa universitat. El seu àmbit de recerca se centra en la taxonomia, evolució i ecologia dels aràcnids i els seus parents propers. A més d’escriure articles científics, fa divulgació científica a les xarxes socials, revistes de divulgació o iniciatives com Bioblitzs i cursos d’aracnologia.

Coordinació:

• Berta Caballero:  Doctora en Biologia per la UB  i conservadora-investigadora de la Col·lecció d’Artròpodes de l’MCNB. Actualment combina la gestió d’una col·lecció que conté 2 milions d’exemplars amb la investigació sobre agroecologia en sistemes de secà. Aquesta recerca té per objectiu de mostrar com la intensificació agrícola està deteriorant els serveis essencials dels ecosistemes, en particular la predació i la pol·linització.

Dades del curs

• Perfil participants: Estudiants amb perfils universitaris científics, especialment de Biologia i Ciències Ambientals, però també a naturalistes interessats en els aràcnids.
  • Tipus curs: presencial de 14 hores
  • Idioma: català, castellà o anglès ( si és necessari)
  • Lloc celebració: laboratori  i sala d’actes del Castell dels Tres Dragons (MCNB), Sortida camp a Collserola
  • Nombre participants: 16 màxim
  • Dates i horari: 26 , 28, 29 i 30 d’octubre
  • Inscripcions: del 2 al 24 d’octubre al següent enllaç
  • Preu: 40 euros , 25% descompte estudiants, membres de l’Associació d’Amics del Museu de Ciències Naturals i membres de l’Associació d’Amics del Jardí Botànic de Barcelona.
  • Política de cancel·lacions: només es tornarà l’import de la inscripció per causes imputables als organitzadors del curs.

Cartell del curs Aranyes

Dissabte, 26 d’octubre

• 18:00 – 21:00 Sortida de camp (Collserola)

Dilluns, 28 d’octubre