El Gel

Iria Díaz Ontiveros, Pere Domènech i Breu, col·laboradors del Departament de Petrologia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona
Teulada de l'edifici del Castell dels Tres Dragons. Foto: Yael Díaz

Ara que venen les dates del Nadal la neu i el fred tornen a ser elements protagonistes de la nostra vida quotidiana. Des del departament de petrologia del museu, us volem plantejar el següent enigma:

Podem considerar el cristall de gel com un cristall mineral?

Foto extreta de : web.emeraldbiosystems.com

Per respondre a aquesta pregunta cal saber primer de tot, què és un mineral:

“Un mineral és una espècie química natural, amb una composició definida i una estructura cristal·lina determinada”.

Ho és el gel?  Comprovem-ho:

PROPIETAT EXPLICACIÓ SI/NO?
Espècie química natural El gel és un cristall que es genera de forma natural quan l’aigua arriba a la seva temperatura de congelació a 0ºC.
Composició química definida El gel té una composició química molt concreta ja que es tracta d’un cristall de molècules d’aigua (H2O).
Estructura cristal·lina determinada Tots hem vist els típics ornaments de Nadal que simulen volves de neu. Aquesta és exactament l’estructura hexagonal d’un cristall de gel.

i com una roca?

Foto de : Mestes76, extreta de Flickr

Altra cop per respondre aquesta altre pregunta ens remetem a la seva definició:

“Una roca és un material natural constitutiu de la Terra, que es troba en estat sòlid i que pot estar format per varis minerals formant una roca polimineral, o per un sol tipus de mineral formant una roca monomineral”.

Com abans, anem a comprovar punt per punt aquesta definició aplicada al gel.

PROPIETAT EXPLICACIÓ SI/NO?
Material natural constitutiu de la Terra El gel és un material generat de manera natural que forma capes de la Terra que arriben a tenir més de quatre kilòmetres de gruix als pols del planeta.
Es troba en estat sòlid El gel es defineix com a fase sòlida de l’aigua, per tant sempre que parlem de gel parlem d’un material sòlid.
Està format per un o varis minerals Com ja hem dit, el gel és un mineral, i alhora quan varis cristalls de gel s’agreguen formen la roca de gel.

Per tant també podem afirmat que , el gel és una roca. En conclusió podem dir que el gel és un mineral, i quan s’acumulen varis cristalls d’aquest mineral es forma una roca també anomenada gel.

One Comment

1. Cristi ha dit:

“Un mineral és una espècie química natural, amb una composició definida i una estructura cristal•lina determinada”.

Comments are closed.