L’ICP empeny la innovació tecnològica als museus

Gestionar una col·lecció paleontològica com la que custodia l’Institut Català de Paleontologia, amb més de 200.000 registres i que augmenta anualment en uns 22.000 fòssils dipositats, implica la recepció, inventari i emmagatzemament de cents de peces cada mes. A aquestes tasques cal afegir les més de 200 consultes anuals d’investigadors que comporten moviments d’unes 8.000 peces.

Insttitut Català de Paleontologia
Mostra d'etiqueta on es pot observar a contrallum el sistema de RDFI. Institut Català de Paleontologia

Per optimitzar el temps dedicat a la gestió, l’equip de col·leccions de l’ICP ha engegat un projecte tecnològic pioner a l’Estat i a Europa, basat en un sistema de radiofreqüència passiva. Els resultats de la primera fase d’implementació, que s’ha fet en els darrers mesos a l’ICP, es van presentar davant la comunitat internacional congregada al Segon Workshop de Conservació en Ciències Naturals celebrat el passat mes de maig a Sabadell. Amb aquests resultats s’han posat les bases per desenvolupar un producte a mida per la gestió de col·leccions en museus, que Saident té previst comercialitzar per a posar-lo a l’abast de totes les institucions.

Exemple d'etiquetatge d'un fòssil de la col·lecció. Institut Català de Paleontologia

La gestió eficient i segura d’una col·lecció necessita bones instal·lacions i un personal tècnic preparat. Malgrat tot, hi ha altres factors a tenir en compte: el temps per a inventariar i documentar cada peça, i la necessitat de cometre els mínims errors possibles –donat que en una col·lecció d’aquestes dimensions una errada pot voler dir “perdre” una peça entra la multitud.

Per si en voleu llegir més sobre aquesta noticia us adjuntem el link: