La balena ja ha arribat !

A partir del 12 de juliol l’esquelet del  rorqual comú (Balaenoptera physalus) de 1000 quilos de pes i gairebé 20 metres de llargada del Museu de Ciències Naturals de Barcelona dóna la benvinguda als visitants des del vestíbul del Museu Blau.

La balena es mostra  al Museu Blau en una posició més real que la presentava al Castell dels Tres Dragons. Les dimensions del vestíbul així com un projecte curós de com sustentar-la del sostre, ha permès un muntatge espectacular que exhibeix la balena en la posició que adopta en submergir-se al mar. Per fer possible una instal·lació d’aquestes característiques ha estat necessari un treball pluridisciplinar en el qual han participat un equip d’arquitectes, empreses especialitzades en grans muntatges i experts en muntatges de cetacis. Aquest darrers han passat pràcticament dos mesos al Castell dels Tres Dragons assemblant l’esquelet seguint les directrius del Museu. S’han pesat i mesurat els ossos, dissenyat ancoratges i subjeccions. S’han preparat rèpliques dels discs intervertebrals, que no hi eren, i això ha fet créixer l’esquelet aproximadament dos metres, assolint els 20 metres de llargada.

Assemblatge

Reconstrucció i muntatge

Abans d’aquesta preparació,  la balena ha passat per un llarg procés de restauració en el qual s’ha reparat completament la part frontal del crani malmesa en desmuntar-se ara fa un any, s’han netejat tots els ossos de taques d’òxid i greix i s’han fet les reintegracions i consolidacions adients.

Neteja i reintegració ossos

La balena arriba al Museu Blau just en el moment en què és possible veure aquesta espècie de cetaci en el litoral català en dirigir-se al mar de la Ligúria a alimentar-se. Va ser també un estiu d’ara fa 149 anys, concretament l’11 de juny del 1862, quan aquest espècimen va varar a la platja de Llançà (Costa Brava).  Gràcies a les gestions de la del poble de Llançà i de la Universitat de Barcelona es va poder conservar i exposar en aquesta institució, fins que al 1917 es va traslladar al Museu Martorell, primera seu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Més informació : Dossier de premsa
Podeu descarregar-vos les imatges a: http://www.flickr.com/museuciencies

1. Manela ha dit:

Que bé que torna a estar sencera, va ser impactant veure com es desplomava estrepitosament sobre el terra!

Comments are closed.