El nou Museu de les Papallones de Catalunya

El mes passat es va inaugurar el nou edifici del Museu de les Papallones de Catalunya, a pocs metres de l’anterior en el mateix poble de Pujalt – Sort.

Les tres plantes del nou edifici suposen un espai de més de 500 m2, per ubicar una exposició, a la planta baixa, una sala d’audiovisuals, espai per exposicions temporals i taller escolars a la primera planta i el laboratori i una biblioteca temàtica a la tercera, així com la resta del fons científic que no estarà exposat.

Museu de les Papallones de Catalunya

L’Edifici s’ha construït expressament per aquesta finalitat però conservant l’estructura exterior d’un paller pirinenc, precisament el mateix de la construcció primitiva de paller-quadra anomenat “Paller de casa Forn”.

En la nova museografia podem conèixer, no nomes la varietat d’espècies de papallones catalanes sinó també els principals ordres d’insectes i els seus orígens i, principalment, a les relacions d’aquests organismes amb la resta d’essers vius. Com mostra de l’origen dels insectes es pot observar un fòssil antecessor d’aquest organismes de més de 500 milions d’anys. El més antic que es coneix.

Un espai destinat tant al gaudi de la varietat de colors i formes de les papallones com del coneixement del mon de les papallones i els insectes en relació al seu entorn. Exemples de mimetisme, depredació simbiosi, defensa i adaptacióal medi d’un organismes, els insectes, que porten vivint al planeta des de fa més de 450 milions d’anys. Es a dir dos-cents milions d’anys abans dels primers dinosaures.

Papilio machaon-Flickr-Ferran_Turmo

A més de l’apartat expositiu, el Museu de les Papallones de Catalunya ofereix visites guiades i visites escolars, tallers d’observació dels insectes i de les papallones i altres activitats divulgatives. També conten amb una “Ruta de les Papallones”, amb panells i faristols que ofereixen indicacions sobre els hàbitats i les característiques de les espècies de la zona per permetre localitzar-les en l’època corresponent.