L’abraçada eterna de les tortugues

Científics alemanys i austríacs han descobert en un jaciment alemany, les restes fòssils de sis parells de mascles i femelles de tortugues, que segons creuen els investigadors, van  morir en plena còpula. Queda en entredit que ho hagin pogut demostrar; el que sí és segur (ja que es distingeixen molt fàcilment els dos sexes, els mascles presenten les cues més llargues) és que es tracta de mascles i femelles en posició coital.

Allaeochelys_crassesculptata_Naturmuseum_Freiburg_DSC06737

Els fòssils d’aquesta parella de tortugues són de l’espècie Allaeochelys crassesculpta, espècie extingida a l’Eocè Mitjà. S’han trobat a una pedrera a Messel, a prop de Frankfurt.

Si es confirmés, seria el primer registre fòssil de vertebrats aparellant-se.

A part de l’aspecte anecdòtic d’aquesta notícia, aquest descobriment és valuós, ja que com diuen els seus autors al seu article de Biology Letters, ens dóna dades sobre aquestes tortugues prehistòriques d’aigua dolça i sobre les condicions climàtiques a Messel durant l’Eocè Mitjà. Ells creuen que podien haver iniciat la còpula a les aigües superficials del llac que va existir fa prop de 47 milions d’anys a Messel, i que haurien mort a causa de l’alliberació de gasos tòxics produïts per les explosions volcàniques lacustres quedant després sepultats als sediments del llac durant milions d’anys.

“Molts animals entren en un estat similar a un tràngol durant el seu aparellament o la posta d’ous i això fa que fos possible que aquestes tortugues no se n’adonessin que es trobaven en aigües tòxiques fins que va ser massa tard”, segons argumentaWalter Joyce, de la Universidad de Tübingen al seu article de Biology Letters.

Fonts:

Caught in the act: the first record of copulating fossil vertebrates, Walter G.Joyce et al, Biology Letters

Descubren dos tortugas fosilizadas mientras copulaban, SINC-Servei d’Informació i Noticies Científiques

What a way to go: prehistoric turtles died during sex, New Scientist