Variscita

Joan Rosell ha compartit amb nosaltres aquesta informació al Facebook
Variscita, Clay Canyon, Fairfield, Utah (EUA)
Núm. registre: 11565 MCNB / Joan Rosell

Fitxa tècnica
Variscita
Clay Canyon, Fairfield, Utah, EUA
Núm. registre 11565
Museu de Ciències Naturals de Barcelona

Aquestes peces són clássics de la mineralogia a nivell mundial. En la peça del nostre Museu podem veure el color verd poma de la variscita, el groc de la crandallita i alguns nuclis de color blanc que poden ser wardita-millisita. Tots ells són fosfats. En aquesta zona minera es van caracteritzar nombrosos nous fosfats, sis d’ells amb localitat tipus a Clay Canyon. Aquests minerals es formen, habitualment, en zones de pissarres que aporten l’alumini que reaccionen amb aigues riques en fosfats i precipiten formant vetes, nòduls… També se’n troben en pegmatites.

Variscita de les Mines de Gavà / Institut Municipal de Gestió del Patrimoni Cultural i Natural / Ajuntament de Gavà

A Catalunya tenim alguns d’aquests fosfats, com les excel·lents variscites de Gavà, Montcada i Reixac, Malgrat… i d’altres que, si haguéssim tingut sobretot les eines i els sentit investigador una mica més despert, els hauríem identificat per primer cop aquí. Un clar exemple és la montgomeryita de la mina de Rocabruna, a Bruguers (Gavà). Però això ja són figues d’un altre paner…

Com a curisositat: fa 6000 anys amb la variscita de les mines de Gavà es fabricaven joies molt preuades.

Collaret de variscita trobat a les Mines de Gavà /
Generalitat de Catalunya