Bomba volcànica (part 2): peripècies d’una bomba volcànica garrotxina

Yael Díaz Acha, conservadora de Petrologia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

A la recerca de la mostra perfecta

L’equip de petrologia del Museu guiats per Llorenç Planagumà, treballador del Parc Natural de la Garrotxa, va fer un inventari in situ de cada mostra potencialment exposable. Així, es va crear una llista de 9 exemplars que contenia informació sobre: situació, mesures, pes, dificultat d’extracció i transport de l’exemplar i fotografia. Un cop a Barcelona, es va escollir la millor mostra i es van iniciar els tràmits amb el Parc per poder obtenir permís per a la seva extracció i posterior exposició al Museu Blau.

Bomba_volcanica_a_peu_del_Croscat
La bomba volcànica a peu del Croscat / Museuciencies

El viatge

El 5 de juliol de 2011, una expedició formada per 4 persones de l’empresa especialitzada GROP  i la conservadora de petrologia del museu van anar a buscar la bomba escollida a peu del volcà Croscat. Es va obrar amb molta cura, ja que la mostra pesava uns 200 kg i no es coneixia el seu estat (existència de possibles fractures internes,…).

Després d’estudiar-ne la integritat, es va procedir a desenterrar-la i a encerclar-la de corretges per tal de moure-la sense afectar la seva solidesa (1). Per al seu transport va ser necessari tant de gent hàbil i forta com d’una politja i un carro que facilités el moviment de la roca pel prat fins al camió (2 i 3). Finalment, es va deixar la bomba estable i fixe dins el transport (4) fins a la seva arribada al Museu Blau.

Extraccio_de_la_mostra
Procés d’extracció de la mostra / Museuciencies

Arribada i posada a punt

Una mostra provinent del camp acostuma a dur-se part del camp amb ella, és a dir, insectes i d’altres animalons i fins i tot vegetals poden haver acompanyat la mostra durant la seva extracció i transport. El museu conté col·leccions molt sensibles a l’aparició de plagues (material zoològic), per a quest motiu, fins a la seva neteja la mostra va estar aïllada i embolicada en plàstic.

Com que aquest exemplar de roca estava destinat a ser exposat sense protecció, va ser imprescindible dur a terme una neteja intensiva-exhaustiva i posterior desparasitació. Membres dels departaments de petrologia, mineralogia i de conservació-restauració hi van participar en aquestes tasques. Després d’un matí de treball minuciós, la mostra va estar a punt.

Neteja_de_la_mostra
Procés de neteja de la mostra / Museuciencies

Final de camí

El 15 de febrer de 2012, l’empresa GROP es va encarregar de la delicada feina de col·locar i estabilitzar la roca al lloc on anava destinada per a ser exposada, a l’inici de l’exposició Planeta Vida, més concretament a l’àmbit Biografia de la Terra. Per garantir la seguretat dels visitants, un cop falcada, es va posar un cinturó de seguretat a la base del suport de la roca.

Collocacio_de_la_Bomba_Volcanica
Col·locació de la bomba volcànica a l’exposició / Museuciencies