L’Atles dels ocells nidificants d’Europa, coordinat des de Barcelona

Sergi Herrando, European Breeding Bird Atlas 2, European Bird Census Council, Institut Català d'Ornitologia

Aquests dies s’estan començant a recopilar i centralitzar les dades de l’Atles dels ocells nidificants d’Europa, una de les majors prospeccions de la biodiversitat que s’han realitzat mai. Es tracta d’un projecte impulsat per l’European Bird Census Council, associació internacional que aplega museus i associacions ornitològiques de tots els països d’Europa. El nou Atles dels ocells nidificants d’Europa pretén actualitzar i millorar sensiblement la informació recopilada en el primer atles realitzat ara fa ja més de 30 anys. En aquest segon, es cobreixen amplis territoris fins ara desconeguts de l’est i sud-est d’Europa i s’apliquen noves tècniques de mostreig i d’anàlisi de dades per a les més de 500 espècies d’ocells, que es creu que es localitzaran en més de 5.000 quadrats de 50×50 km durant els 5 anys de durada del treball de camp. Tot això, amb la finalitat de conèixer on es troben els ocells i com han canviat les seves distribucions i poblacions al llarg de tres dècades de profunds canvis ambientals a Europa.

L’Institut Català d’Ornitologia, associació que té la seva seu al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, és una de les dues entitats que, juntament amb la Societat Ornitològica Txeca, coordina el projecte.

Les oficines de l’ICO al Museu Blau són ara el punt de referència per a la tramesa de dades del projecte per als més de 50 coordinadors nacionals, els quals, a la vegada, coordinen un total de més de 50.000 ornitòlegs voluntaris en un dels major esforços coordinats de la ciència de la ciutadania europea. Els primers mapes de distribució dels ocells es podran generar a començaments de 2015, però estem davant d’un projecte de dimensions i complexitat extraordinàries que es preveu que finalitzi cap el 2020.

Els nostres col·legues russos en una expedició de l'Atles d'ocells aquest darrer estiu a la desembocadura del riu Pechora, a la tundra àrtica.

Els nostres col·legues russos en una expedició de l’Atles d’ocells aquest darrer estiu a la desembocadura del riu Pechora, a la tundra àrtica. Explorar aquesta regió sense cap infrastructura humana els va fer travessar a peu 140 km, a més de 60 km de rem amb canoa. Després de dues setmanes, el Nikita, el Mikhail, el Pavel i el Stanislav van trobar 67 espècies d’ocells. Gràcies companys!!

Autors de les imatges: Nikita Timoshenko, Mikhail Korepov, Pavel Mironov, and Stanislav Striukov