Ens deixa Ramon Frigola, l’apicultor de referència del Museu

Cristòfol Jordà Sanuy, President de l'Associació d'Amics del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

El passat 4 de març ens va deixar en Ramon Frigola. A alguns aquest nom no us resultarà conegut, però la majoria dels més veterans haureu coincidit ben segur amb ell en un moment o altre, ja que en Ramon durant molts anys ha estat l’apicultor de referència del Museu.

ramon-frigola_apiari_mcnb

L’any 2008 va ser nomenat soci honorífic de l’Associació d’Amics del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i ben merescudament. Va conèixer el Museu l’any 1953, en que es va apuntar a un dels primers cursos d’apicultura que el conservador d’artròpodes Antoni Vilarrúbia va dissenyar i impartir durant anys. La tasca d’aquest entomòleg va ser molt meritòria, ja que en aquella època, i durant molt temps, el Museu va ser l’únic lloc on es podia aprendre aquesta “ciència-tècnica-art” que és l’apicultura, el maneig de les abelles per a l’obtenció de la mel, i tantes altres coses més, des del pol·len a la gelea reial, passant pels pròpolis o la pol·linització dels conreus horto-frutícoles.

En Ramon va ser un home senzill i savi, afable i modest, que va transmetre els seus amplíssims coneixements a noves generacions d’apicultors de forma tant altruista com entusiasta.

Repartia el seu temps lliure entre l’apiari que tenia a la masia Can Busquets, al cor de la serra de Collserola, i el del Museu, en una de les balconades del Castell dels Tres Dragons.

Poques persones podien dir, com ell, que han tingut un lligam de més de 60 anys amb el Museu i amb un balanç tant positiu.

Cristòfol Jordà Sanuy
President de l’Associació d’Amics del Museu de Ciències Naturals de Barcelona