Com conservem les col·leccions del Museu (1): el Laboratori de Conservació Preventiva i Restauració

Laboratori de Conservació Preventiva i Restauració del Museu

Des del Laboratori de Conservació Preventiva i Restauració (LCPR) del Museu hem elaborat cinc vídeos per explicar com cuidem la col·lecció  que es conserva al Museu i l’Institut Botànic de Barcelona. Donarem una volta per les diferents instal·lacions, tot explicant quines feines es fan per conservar les col·leccions geològiques, paleontològiques, botàniques i zoològiques. En aquest primer vídeo coneixeràs el Laboratori de Conservació Preventiva i Restauració, les instal·lacions, les feines, l’equip, etc. Tot el que veuràs és poc conegut, molt de tant en tant és visitable. Aquest patrimoni científic i cultural de gran interès científic i divulgatiu és de totes i tots, es gestiona amb recursos públics, ara el fem accessible a través del projecte de conservació i de restauració.

Les tasques de conservació de les col·leccions són fonamentals, però sovint són poc conegudes pel gran públic. Les col·leccions de ciències naturals tenen un gran interès científic perquè conserven informació d’alt valor per a la recerca, són testimoni d’elements de la natura i, es poden estudiar reiterades vegades. El Museu té una llarga història, el valor històric d’algunes col·leccions és indubtable. A la vegada, es generen noves col·leccions que són aptes a noves tècniques d’anàlisi. Conservar tots aquests elements naturals és un repte, cal que es conservin en el llarg termini, per això és fonamental el projecte de conservació preventiva i restauració.

El primer vídeo que presentem mostra les instal·lacions i les tasques habituals del Laboratori del Conservació Preventiva i Restauració del Museu (LCPR). L’equip que l’integra està format per tres conservadores-restauradores que, dirigides per la cap de col·leccions,  donen suport a la totalitat de les col·leccions del Museu i de l’Institut Botànic de Barcelona des de fa més de 10 anys.

A través d’un recorregut pels diferents edificis que acullen les col·leccions en exposició i en reserva, podreu conèixer algunes de les tasques que porta a terme el LCPR per tal d’evitar la degradació dels exemplars dels que en té cura. Podreu veure, per exemple, quins són els materials i els procediments que s’utilitzen pels embalatges, o les estratègies que es desenvolupen per controlar les plagues. Per últim, al vídeo també s’exposen els criteris que apliquen les conservadores-restauradores a l’hora de restaurar els exemplars.

Acompanya’ns, t’expliquem com ho fem!