Crònica de la VII Trobada de tècnics i tècniques de col·leccions de ciències naturals de Catalunya

Eulàlia Garcia Franquesa, Cap de col·leccions del Museu

El 17 i 18 de febrer de 2021 es va celebrar la VII Trobada de tècnics i tècniques de col·leccions de ciències naturals de Catalunya, organitzada pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Habitualment aquestes trobades anuals reuneixen entre 20 i 60 professionals que treballen amb col·leccions de ciències naturals. La conservació preventiva com a tema central juntament amb l’accessibilitat que tenen les activitats virtuals, va comportar que enguany hi hagués una assistència de 127 persones, més 13 panelistes i cinc organitzadors, en total 145 persones.

D’una banda, hi va haver una gran assistència de professionals de col·leccions de ciències naturals de diversos centres i institucions com: Centre de Recursos de Biodiversitat Animal (UB), Centre de Recursos de Biodiversitat Vegetal (UB), Centre de Restauració i Interpretació Paleontològica (CRIP), IMEDEA, Institut Botànic de Barcelona, Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont, IPHES, Museu Darder; Espai d’Interpretació de l’Estany, Museu de Ciències Naturals de Barcelona, Museu de Ciències Naturals de Granollers, Museu de Geologia Valentí Masachs (UPC), Museu del Ter, Museu de la Garrotxa (Museu dels Volcans), Museu de les Terres de l’Ebre.

De l’altra, professionals d’altres àmbits de coneixement: Centro Nacional de Investigación sobre evolución humana (CENIEH), Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona (Ajuntament de Barcelona), Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona, ESCRBCC, Escuela Superior de BBCC (Galicia), Escuela Superior de Conservación y Restauración (Madrid), Facultad de Bellas Artes (UCM), Facultat de Belles Arts (UB), Fundació La Caixa, Instituto de Historia- CSIC,  Museu d’Història de Barcelona, Museo de la Evolución Humana, Museo Massó (Xunta de Galicia), Museo Nacional del Romanticismo, Museu Arxiu Tomàs Balvey (MATBC), Museu de les Mines de Cercs, Museu de Mataró, Museu d’Història de Catalunya, Museu Marès, Museu Palau Mercader, Museu Picasso de Barcelona, Museu Víctor Balaguer, Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles (Direcció General del Patrimoni Cultural, Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya), Universidad Complutense Madrid, Vinseum.

Als que cal sumar més de 20 professionals autònoms o estudiants de conservació-restauració.

Ens alegrem d’haver pogut posar en comú aspectes de la conservació del patrimoni, haver gaudit juntes de les presentacions i sessions de preguntes i, d’haver pogut avançar col·lectivament en aquesta disciplina professional, sense la qual no existirien les col·leccions.

A continuació trobareu les ponències que es van presentar:

La conservación preventiva y el plan nacional de conservación preventiva de 2011. D. Morales (IH-CSIC); A. Pinilla (UCM); E. Solano (UCM); F. Agua (IH-CSIC), M. García-Heras (IH-CSIC) y M.A. Villegas (IH-CSIC)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

Els programes de Conservació preventiva i Creació i manteniment del sistema de reserves en el marc del Pla de Museus de Catalunya. M. José Gracia Tarragona, responsable de l’Àrea de Conservació Preventiva. Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya). Sonia Blasco Andaluz, cap de Coordinació Museística. Servei de Museus i Protecció de Béns Mobles (Departament de Cultural, Generalitat de Catalunya)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

El LCPR; trajectòria 2008-2020. Eulàlia Garcia-Franquesa (MCNB)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

La restauració al MCNB. Olga Muñoz (Grop – MCNB)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

El mètode Re-Org, pautes pràctiques per començar a aplicar-lo als nostres Museus. Maria Vila (MCNB)

Gabinet Salvador, una història recent. 2010-2015. Eulàlia Garcia-Franquesa (MCNB), Josep Aurell, Karina Barros (IBB), Natalia Hervàs, Neus Ibáñez (IBB), Olga Muñoz (Grop-MCNB), Neus Nualart (IBB); Marta Pérez-Azcárate (Grop-MCNB) & Marina Rull

Descarrega’t la presentació en aquest link.

Posant la banya en la conservació preventiva. Marina Rull i Xènia Aymerich (ICP)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

Solucions aplicades a algunes problemàtiques de conservació de la col·lecció de minerals. Marc Campeny Crego (MCNB); Susana Duque Valero (Myrmex. Serveis tècnics a les ciències naturals SL – MCNB); Maria Vila (MCNB); Marta Pérez-Azcárate (Grop-MCNB); Olga Muñoz Blasco (Grop- MCNB) i Eulàlia Garcia Franquesa (MCNB)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

Es pot eliminar la pols centenària en una col·lecció entomològica? Al MCNB ho fem fet. Olga Muñoz (Grop- MCNB); Marta Pérez-Azcárate (Grop-MCNB); Maria Vila (MCNB), Glòria Masó (MCNB) & Berta Caballero-López (MCNB)

Descarrega’t la presentació en aquest link.

Restauració de la taxidèrmia d’una fagina. Marta Artola, Maria Vila (MCNB), Javier Quesada (MCNB)