De Marta i de Martes… o bé carnívors que són omnívors

Olga Boet, tècnic del departament de cordats del Museu
Foto de Dani Kropivnik amb llicència de Creative Commons

Hom podria pensar que Marta és nom de dona, i no aniria pas errat. Però també és el nom d’un mamífer carnívor de mida mitjana, més petit que una guineu i més gran que un conill. La marta, Martes martes, és un mustèlid que viu en ambients forestals. A casa nostra es troba distribuïda per les comarques més fredes, preferentment als Pirineus, tot i que curiosament també es troba a Menorca i Mallorca.

Malgrat diem que és carnívor també menja fruits del bosc, sobretot a l’estiu que és quan en troba més. A mesura que fa fred i el món vegetal deixa de donar els seus fruits, la seva dieta es va enriquint d’animals, sobretot mamífers petits que troba a terra com ratolins, talpons i musaranyes. A més aquesta caçadora també es mou bé per dalt dels arbres on troba esquirols i ocells en el niu. Per tot això, diem que té una dieta omnívora.

Ara bé, en la classificació animal la marta correspon al grup dels carnívors que es caracteritza per una morfologia similar, determinada per les dents i l’aparell digestiu. En aquest grup hi trobem animals ben diferents com ara el llop, la llúdriga o la foca. I quina dieta tenen aquests animals?

Foto de Cuppojoe amb llicència de Creative Commons

A la col·lecció del museu tenim només dos exemplars. El darrer ha entrat aquest mes d’abril. El van trobar atropellat a la carretera que, per desgràcia, és una font d’enriquiment de les nostres col·leccions. Vista la realitat, i estudis biològics a part, és interessant recollir i documentar aquests animals atropellats per valorar l’impacte de les carreteres i de les vies de comunicació sobre la fauna, i així analitzar els punts de més perillositat. D’aquesta manera es poden proposar solucions com ara passos de fauna o barreres de protecció. Tots hi podem contribuir!