Més de 60 activitats i més de 40 institucions durant dos dies de Festa científica

El proper cap de setmana se celebra la quarta edició de la FESTA DE LA CIÈNCIA des del Programa Barcelona Ciència, recentment incorporat al Museu.

Més de 60 activitats formen un programa que inclou tallers i demostracions, jocs virtuals, xerrades, itineraris, instal·lacions i espectacles centrats especialment en temes com la biodiversitat, la robòtica, les ciències del cosmos, les matemàtiques i el desenvolupament de la tecnologia aplicada a la recerca científica.  La FESTA ocupa un ampli espai que inclou el passeig dels Til·lers, l’Hivernacle, l’Umbracle, la zona davant el Museu Martorell, l’esplanada del Drac Cafè i la sala de la Balena.

Les Microxerrades, 23 investigadors + 23 temes d'actualitat científica

La gran majoria de les activitats venen de la mà de més de 40 institucions, centres de recerca, museus i entitats, que volen presentar alguns dels seus projectes d’investigació o de divulgació en els diferents camps de la ciència.

Els diversos centres participants proposen activitats relacionades  amb algun dels temes més destacats de la FESTA, tot i que això no és una condició imprescindible.

Així per exemple, l’Institut de Ciències del Mar porta una reproducció d’un submarí en el qual es pot seguir una projecció d’una immersió real a Cap de Creus i un taller posterior sobre com s’estudia actualment la diversitat marina, realitzat per alguns dels seus joves investigadors; l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona ETSET (UPC) fa un taller sobre les claus de la criptografia i una demostració sobre el desenvolupament de xarxes de sensors intel·ligents, amb aplicacions en la gestió dels serveis públics o la cura i control en ambients hospitalaris; el Museu de Matemàtiques de Catalunya MMACA, juntament amb el CREAMAT, del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, proposen un circuit permanent de reptes matemàtics i diversos tallers i demostracions sobre geometria; el Comissionat per a Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya presenta un nou joc virtual, Cursa de submarins amb Monturiol i també porta un joc virtual l’Institut Català de Palentologia, Back in Time: Una aventura paleontològica.

Els companys de Nusos fan, a la Sala de la Balena de l’edifici de Zoologia, la instal·lació permanent Biodiversitat: passem comptes, una activitat d’observació lliure Explora!, i un joc taller, Animalari; a l’espai 2 del passeig, un taller sobre els processos volcànics i la dinàmica de les plaques tectòniques i un itinerari sobre la flora ornamental del Parc, Ciutadella: territori vegetal. A més, l’Associació d’Amics del Museu organitza una sessió de fotografia naturalista amb un recorregut pràctic pel parc a càrrec de Jordi Vidal, fotògraf col·laborador habitual del Museu.

La FESTA també acull algunes activitats ciutadanes de més ampli abast. Des de l’edició 2009 es presenta la Mostra de Recerca Jove de Barcelona amb els treballs de recerca dels alumnes de batxillerat de la ciutat, amb un acte de lliurament de premis als 10 millors, això serà el dissabte a les 19 h.

Enguany, amb motiu de la jornada BIOBLITZBCN, una iniciativa de la Universitat de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, es fa una activitat d’observació d’artròpodes pensada per al públic general a càrrec Glòria Masó, Jorge Mederos i Mireia Nel·lo, tècnics conservadors del Museu,  i la primera presentació de resultats de l’inventari de biodiversitat urbana diumenge a les 13 h.

La tradicional Biblioteca de ciències, també serà present en aquesta Festa, amb llibres i activitats de promoció de lectura aportats per la Biblioteca Sagrada Família; com també les Microxerrades, intervencions curtes a càrrec d’una vintena d’investigadors sobre temes d’actualitat científica i de repercussió social,  com els factors que augmenten el risc de contaminació de les aigües subterrànies  o bé sobre quins són els avantatges i els riscos de les nanotecnologies, si tenim un ecosistema als nostres intestins, per què s’expandeix l’univers, els robots urbans, els ratolins xocoaddictes…

Mentrestant us convidem a que feu les vostres preguntes i interveniu al nostre espai de Facebook o al Twitter.