Un mosasauri, el primer en arribar al Museu Blau

Julio Gómez-Alba, conservador de Paleontologia del Museu

El primer inquilí del Museu Blau

Fa uns dies que ha arribat el primer inquilí de la nova exposició de referència “Planeta vida” del Museu Blau, i que serà un dels “grans” estels d’aquesta exposició.

Foto: Mariano Herrera/MCNB

Una mica d’història

Al 1774 un metge de l’exèrcit holandès, el Dr. Hoffmann, va comprar el cap petrificat d’un gran monstre marí descobert en una pedrera de calcària propera a la localitat de Maastrich, que més tard va ser batejat com Mosasaurus hoffmanni.  Quan les tropes napoleòniques van assetjar la ciutat l’any 1794, el general que les manava, informat pel baró Gerges Cuvier, l’anatomista més cèlebre de França, va ordenar que els seus canons respectessin el barri del Dr. Hoffmann i a les seves tropes d’assalt que confisquessin el valuós cap. Però quan els francesos van arribar a la casa del metge, el cap havia volat amb ell. El general va oferir llavors un barril del seu millor vi  qui trobés el fòssil, que va aparèixer de seguida i va ser traslladat al Museu d’Història Natural de París, on es conserva avui dia.

Les restes de mosasauris el formen un grup de rèptils marins carnívors, vivípars i de gran grandària (podien aconseguir els 20 m de longitud!). Emparentats amb els varans i les serps, van viure entre fa 90 i 65 milions d’anys. Les seves restes han estat trobades a Europa, Àfrica, Amèrica i Nova Zelanda.

Una de les troballes més recents ha estat la d’un exemplar de Prognathodon stadtmani, a la Formació muntanyosa de Mancos Shale de Colorado (USA), l’edat del qual es xifra en 80 milions d’anys. Mesura 11 m i el seu cap aconsegueix el 130 cm de longitud.

D’aquest exemplar, que es conserva a la Brigham Young University (Utah), s’han executat dues rèpliques, una de les quals ha estat aquirida pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona i muntada fa solament uns dies al Museu Blau (edifici Fòrum), com a estel de la nova exposició de referència del Museu, “Planeta Vida”.