Gres bandejat o gres “de paisatge”

Pere Domènech i Breu, David Fernández Lluch, Documentalistes de Petrologia, Museu de Ciències Naturals de Barcelona
Gres bandejat. Foto: MCNB

Aquest mes hem decidit parlar d’una de les roques que estan exposades al nou Museu Blau. Va ser una de les mostres escollides entre tota la col·lecció de Petrologia com a curiositat a destacar en  el dossier de premsa de la inauguració de la nova seu.

Per entendre el procés de formació d’aquesta roca podem fer un símil amb una activitat decorativa que de ben segur molts de nosaltres l’hem feta de petits: Els pots de sals de colors.

Font: http://www.decoesfera.com/hazlo-tu-mismo/hazlo-tu-mismo-bote-con-sales-para-decorar-el-bano

En aquestes activitats els nens i les nenes agafen guixos de diferents colors i els freguen per sobre de sal comuna de cuina fins que aquesta adquireix el seu pigment. Quan es tenen els diferents munts de sal, s s’agafen i es fiquen en un pot de vidre transparent, intercalant diferents colors fins que s’omple, obtenint així un original element decoratiu.

De forma molt similar la natura ha generat el gres bandejat, però al llarg d’un espai de temps molt més gran. En lloc de sal, la roca està composada per petits fragment de roca o grans erosionats per l’aigua o el vent. La diferent coloració ve donada no pas per guixos de colors, sino per diferents graus d’oxidació del ferro de la roca, que confereixen a diferents estrats coloracions que varien entre l’ocre i el vermell. En el nostre cas el recipient és un pot de vidre, en la natura aquests materials s’han acumulat dins d’una conca sedimentària. Finalment, de la mateixa manera com omplíem a mà el recipient, aquest procés a la natura és fruit del canvi en la direcció del vent, que acumula el material i esculpeix les ondulacions fent d’aquesta mostra un obra d’art geològica.

La peça és una donació del Dr. Alfredo San Miguel, director del Museu Martorell entre el 1955 i el 1985.