La millerita

Carles Curto, conservador de Mineralogia del Museu de Ciències Natutrals de Barcelona

Les millors espècies a Catalunya

Alguns dels millors exemplars, considerats així arreu del món, es van trobar a les mines de Bellmunt del Priorat entre finals del segle XIX i començaments del XX. El Museu en conserva mostres procedents tant de la col·lecció de Lluis Marià Vidal Carreras (1922) com de la col·lecció de Josep Cervelló Bach (1979), entre ells un d’especialment significatiu a nivell mundial, de la col·lecció Vidal i actualment exposat al Museu Blau (vitrina de minerals i roques de Catalunya).

Vitrina de minerals
Vitrina de minerals i roques al Museu Blau

Algunes dades curioses

Millerita (amb calcita). Origen: Bellmunt del Priorat, El Priorat, Tarragona). Peça:MGB 10265.Col·lecció Vidal. Mesures: 14 x 8,5 x 8,5 cm

Al principi es va creure que la millerita era una pirita acicular (Llorenç Tomàs, a la seva obra Els minerals de Catalunya, l’esmenta així, corregint l’atribució en les darreres pàgines del treball) però uns simples anàlisis van indicar l’alt contingut en níquel com a component essencial i la pràctica inexistència de ferro.

Millerita (amb barita). Origen: Bellmunt del Priorat, (El Priorat, Tarragona). Peça:MGB 12138. Col·lecció Cervelló.Mesures: 5,0 x 3,0 x 2,5 cm

La millerita sol formar feixos de cristalls aciculars (en forma d’agulla) molt singulars, de lluïssor metàl·lica i color verd-groc molt característic que la diferencia d’altres espècies properes i similars.