Lluís Domènech i Torres (1911-1992), un naturalista de llarga trajectòria

Mariona Domènech, filla de Lluís Domènech i Torres ; Eulàlia Garcia-Franquesa , cap de col·leccions del Museu

Mirar enrere en la història del Museu permet descobrir un seguit d’homes i dones, amants de la natura,  naturalistes incansables que han confiat en aquesta institució per a conservar les col·leccions. Entre ells destaca Lluís Domènech i Torres (1911-1992):

Lluís Domènec i Torres
Lluís Domènech i Torres. Imatge cedida per la Família Domènech.

Nét de Lluís Domènech i Muntaner, arquitecte d’una de les seus del Museu, el Castell dels Tres Dragons. Fill de Pere Domènech i Roura, també arquitecte, va néixer a Barcelona en una data màgica, l’onze de l’onze de l’onze. Comença ben aviat a interessar-se per la natura en les sortides familiars al camp. Més tard els estudis d’Arquitectura iniciats l’any 1930, dels quals en va ser Doctor, l’allunyen de la seva afecció. La reprèn a partir de 1950, a Lleida, on és nomenat Arquitecte Municipal de Lleida i torna a estudiar els éssers vius,  començant la col·lecció de lepidòpters, d’aus i de mamífers.

Va pertànyer a la Sociedad Española de Ornitología amb membres de la qual va realitzar sortides al camp. Paral·lelament mantingué contactes amb estudiosos europeus i sud-americans, amb qui bescanviava exemplars. L’interès no el centrà només en les aus, sinó en tot allò que “vola”. Poc a poc, va anar obtenint exemplars de papallones de les comarques de Ponent, al mateix temps que continuava adquirint aus del país i europees. Així va arribar a reunir una ingent col·lecció d’aus i de papallones, que disposà i mostrà en un Museu que era visitat per estudiosos i escolars lleidatans.

Lluís Domènech davant la col·lecció d’aus al museu de Lleida. Domínguez, Pilar. Los museos inéditos de Lleida. Secció “Tesoros en cas 21”. Segre Dominical. 1985

Més tard, quan el material reunit ja va ser considerable, la seva tasca se centrà en la investigació de la pròpia col·lecció. Cal ressenyar l’estudi sobre la filogènesi i àrees de vol de Melanargia (Lep. Satyridae), la descripció d’una nova ssp. Artogeia ergane carmelae (Domènech, 1979), així com l’estudi de les àrees de vol de Apatura iris (Linné, 1758) i Euchloe tagis  (Hübner, 1804) a Catalunya.

Tots aquests treballs els exposà en diverses sessions científiques de la Societat Catalana de Lepidopterologia a la qual va pertànyer des de 1978 i de la que en va ser el president durant els primers deu anys. Fou nomenat Membre Honorari durant la commemoració del  Xè aniversari de la fundació. Enguany ha estat novament recordat en la celebració del 40è aniversari de la SCL.

Vinculació amb el Museu

Va formar part del grup d’entomòlegs creat al voltant de Francesc Español,  director del Museu de Zoologia de Barcelona, juntament amb altres membres de la Societat Catalana de Lepidopterologia.

El maig de 1987 el Museu de Zoologia de Barcelona, quan Roser Nos Ronchera n’era la directora, va rebre en forma de donació la col·lecció de Lluís Domènech i Torres. Una col·lecció reunida per ell al llarg de dècades. Consta d’uns 15.172 exemplars de papallones del país i 585 exòtiques, bona part dels quals van ser recol·lectats i preparats per ell. Actualment, aquesta col·lecció es troba en fase de documentació.

Lluís Domènech Torres, tercer per l’esquerra, a la Biblioteca del Museu, amb alguns membres de la SCL, Francesc Español i Roser Nos. Imatge de la Societat Catalana de Lepidopterologia-Francesc Vallhonrat.

El material donat també inclou una important col·lecció d’ocells dissecats, 376 exemplars. Alguns exemplars els va recol·lectar ell mateix, altres els va comprar. Com per exemple, una col·lecció d’aus boreals nord-europees comprades a un naturalista italià. La preparació de les aus es va encarregar a la Casa Soler, l’establiment emblemàtic de la Plaça Reial, les peanyes de fusta les va dissenyar Lluís Domènech. Gairebé totes les aus foren instal·lades a l’exposició permanent de l’antic Museu de Zoologia de Barcelona. Actualment moltes d’elles, com és el cas dels abellerols, formen part de l’actual exposició permanent del Museu , situada a l’edifici Fòrum.

Lluís Domènech morí a Barcelona el 25 de gener de 1992.  La seva producció científica i la seva biografia han quedat recollides al projecte Protagonistes del Museu que es pot consultar al portal de bioexplora. Va ser un naturalista que va deixar empremta tant a entitats naturalistes com al patrimoni natural i documental del Museu.

Enguany, Mariona Domènech i Girbau, filla de Lluís Domènech i Torres ha fet donació al Museu de sis exemplars d’ocells de la col·lecció del seu pare, procedents de l’Equador , i que no havien format part de la donació de l’any 1987. Agraïm aquesta nova entrada d’exemplars d’aus, recol·lectats fa dècades, ben conservats i amb informació associada. Actualment ja formen part de la col·lecció científica del Museu.