Els models 3D a les institucions culturals

Aleix Barberà, Conservador-restaurador, Resguard i Eulàlia Garcia Franquesa, Cap de col·leccions del Museu

La tecnologia 3D permet aproximar-nos a l’estudi dels espècimens naturals des d’una nova perspectiva digital. La creació de models tridimensionals es pot obtenir de diverses maneres, com podria ser l’ús d’escàners 3D o l’aplicació de la fotogrametria. Aquesta tècnica es basa en la creació de models a partir d’imatges, és a dir, fotografies o captures de vídeo. Aquestes dades 2D obtingudes amb equips relativament senzills, com una càmera fotogràfica, es processen amb programaris específics (Agisoft Metashape, RealityCapture, etc) per obtenir un model 3D. D’aquesta manera es pot estudiar una obra digitalment o també fer-ne una reproducció amb impressió 3D.

Aquí teniu una descripció clara de les múltiples aplicacions que té la fotogrametria, a càrrec de Felipe Buill. Dept. Enginyeria del Terreny, Topogràfica i Geofísica (UPC):

Són tantes i tant variades les aplicacions, que molts sectors, el cultural també, les estan fent servir. Els models 3D estan facilitant molt la missió dels museus:

• Facilitant la conservació i restauració: els objectes es poden visualitzar amb detall podent-se estudiar abans i després de les restauracions.
  • Difonent el patrimoni exposat: visites virtuals d’espais, sales i objectes.
  • Mostrant recreacions hipotètiques d’elements històrics.
  • Subministrant dades per a la recerca: les mostres científiques en 3D són utilitzades a distància accedint als models, evitant el desplaçament dels investigadors. En el cas de la biologia i la paleontologia la malla de punts s’utilitza per a estudiar la forma (morfometria geomètrica) https://www.youtube.com/watch?v=ahTlctOl1YY

Us deixem uns exemples més per a gaudir una estona.