Videojocs, museus i ciències naturals (1): El nexe

Miquel Roquet, documentalista del Departament de Petrologia del Museu

Els videojocs són jocs interactius en un suport electrònic en el qual l’usuari controla l’acció que es desenvolupa a la pantalla. Es distingeixen una gran varietat de tipologies de videojocs: d’acció, de trets, d’estratègia, de simulació, d’esports, de curses, d’aventura, de rol, musicals, de puzles, entre molts altres. Una característica comú a la majoria de videojocs és l’existència d’un sistema de recompenses que serveix per expandir la longitud del títol (sinònim per referir-se a qualsevol videojoc) i per oferir al jugador la possibilitat de treure-li el màxim profit a l’entrega (Fig. 1). És una forma en la que l’usuari porta un recompte del que ha assolit i del que queda, abans de finalitzar-lo. Es ben conegut que la major part dels jugadors tenen la intenció de completar al 100% un videojoc, ja sigui completant la pokédex , aconseguint totes les peces de cor, superant tots els nivells, aconseguint totes les monedes, etc.

Per altra banda un museu, segons el Consell Internacional de Museus (ICOM) és una institució sense ànim de lucre, permanent, al servei de la societat i del seu desenvolupament, oberta al públic, que adquireix, conserva, investiga, comunica i exposa el patrimoni material i immaterial de la humanitat i del seu entorn amb finalitats educatives, d’estudi i d’esbarjo. Per tant, un museu és una institució amb la suficient entitat, interès i diversitat com per a formar part, fins i tot, del món dels videojocs. Els museus apareixen en els videojocs de diverses maneres, en forma d’eina que cataloga, que documenta, que classifica o que exposa, o bé directament formant part del mateix joc.

Figura 1.- Captures de pantalla del sistema de recompenses de dos videojocs: a) Champions of Regnum (esquerra) desenvolupat per Nimble Giant Entertainment i Portal Knights (dreta) desenvolupat per Keen Games i publicat per 505 Games. En tots dos es pot veure una barra de progrés que indica les recompenses aconseguides respecte a les que encara queden per obtenir.

Nexe videojocs-museus

Quin nexe tenen en comú els museus i els videojocs? Doncs ni més ni menys que la competència de catalogar i classificar béns, objectes o espècimens per tal de tenir-los documentats, exposats o col·leccionats.

Segurament ens és fàcil fer-nos la idea de com es cataloguen i documenten les col·leccions dels museus donat que molts museus en fan divulgació. En el cas del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, en trobareu exemples a través de:

Pel que respecta als videojocs, alguns, com per exemple els d’acció, els d’aventura o els de rol acostumen a comptar amb un inventari on s’emmagatzemen tot tipus d’objectes i la seva informació associada. En alguns casos, aquests objectes es troben classificats en diferents seccions de l’inventari (Fig. 2) i, altres vegades, és el propi usuari el que pot classificar-los a voluntat si ho desitja.

Figura 2.- Captura de pantalla del videojoc Zelda Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo, on s’observen les diferents seccions de l’inventari del personatge (marcat en vermell). D’esquerra a dreta: armes, arcs i fletxes, escuts, vestimentes i armadures, aliments i materials, menjar cuinat i objectes especials.

Pregunta interactiva

En quins videojocs que conegueu detecteu un sistema de recompenses o de classificació i documentació d’objectes?

I la setmana vinent….

Coneixereu dos exemples ben interessants de videojocs relacionats amb els museus de ciències naturals.