Videojocs, museus i ciències naturals (3): Petrologia

Miquel Roquet, documentalista del Departament de Petrologia del Museu

La petrologia és la branca de la geologia que estudia les roques tant des del punt de vista descriptiu com del de la seva gènesi, formació i evolució a través dels temps. Es tracta d’una branca de la geologia suficientment important com per fer acte de presència en el món dels videojocs. Les roques acostumen a ser emprades per elaborar el terreny o el paisatge del videojoc i, mentre que alguns ho fan de manera realista, altres ho fan de manera fantàstica (amb roques no existents) (Fig. 1).

Figura 1.- Imatge del regne dels fogons de Super Mario Odyssey, desenvolupat per Nintendo® (https://supermario.nintendo.com/es/). S’observa un volcà format per materials petrològics fantàstics.

La petrologia, com a element constructiu i de paisatge, acostuma a ser un element que permet diferenciar els biomes que componen cada videojoc. Alguns dels biomes comuns que es poden trobar són: el bioma del desert, el bioma del volcà, el bioma de costa. Cada bioma conté una o més roques característiques que l’identifiquen de manera unívoca (gres, basalt, calcària…).

Un videojoc on es destaca la petrologia és el Minecraft, desenvolupat per Mojang®. Es tracta d’un videojoc de construcció basat en cubs, que inclou una gran varietat de roques en el seu catàleg de cubs disponibles (Fig. 2). A més a més, les roques es poden treballar per tal d’elaborar roques artificials com per exemple el ciment o el formigó.

Figura 2.- Imatge de les roques disponibles en la versió 1.15.2 del Minecraft, desenvolupat per Mojang®. D’esquerra a dreta i de baix a dalt: ciment, formigó, granit, granit polit, diorita, diorita polida, sorra, gres, sorra ataronjada, gres ataronjat, argila, maons i obsidiana.

Però les roques en el món dels videojocs no només apareixen com a element constructiu, sovint agafen encara més protagonisme. Hi ha videojocs en els quals alguns personatges estan inspirats en diferents tipus de roques. Per exemple en el videojoc The Legend of Zelda: Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®, les roques no només apareixen com a element de paisatge, sinó que pots trobar-te personatges aliats i enemics inspirats en roques (vídeo 1). En el cas dels enemics,  aquests variaran en funció del bioma i de les roques que l’envolten i poden estar formats per calcària, gres o basalt. En el cas dels aliats, apareixen en forma d’una raça de criatures humanoides meitat roca que viuen en el volcà i extreuen roques i minerals d’aquest.

Vídeo 1.- Vídeo del videojoc The Legend of Zelda: Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®. S’observen els enemics inspirats en roques de cada bioma, la raça humanoide meitat roca i alguns biomes on la petrologia es troba molt present.

Pregunta interactiva

Imaginàveu tanta variabilitat en la presència de la petrologia en els videojocs? Coneixeu més videojocs on aparegui la petrologia?

I la setmana vinent…

Analitzarem de quines formes es presenta la mineralogia en el món dels videojocs.