Videojocs, museus i ciències naturals (4): Mineralogia

Miquel Roquet, documentalista del Departament de Petrologia del Museu

La mineralogia és la branca de la geologia que estudia les propietats físiques i químiques dels minerals en relació amb la seva composició i estructura cristal·lina. Es tracta d’una branca de la geologia prou atractiva com per ser explotada en el món dels videojocs. La mineralogia, com hem explicat que passa amb la petrologia en el capítol anterior,  acostuma a aparèixer com a element paisatgístic en els videojocs, en forma de biomes associats a mines o excavacions. Els minerals, de la mateixa manera que passa amb les roques,  poden ser imaginaris o figuratius (vídeo 1).

Vídeo 1.- Vídeo de la mina de Galar del videojoc Pokémon Espada/Escudo , desenvolupat per Nintendo®. S’observa un bioma inspirat en una mina plena de cristalls de minerals fantàstics.

Però la mineralogia en els videojocs no només apareix en els biomes, generalment es presenta en forma de minerals o gemmes. Aquests elements acostumen a tenir un alt valor comercial dins el mateix joc, i serveixen per enriquir-se ràpidament. Depenent del joc, pot tractar-se de la moneda bàsica que s’ha de recollir, mentre que en d’altres només s’utilitzen per realitzar intercanvis comercials (Fig. 1).

Figura 1.- Imatge del videojoc Minecraft Dungeons, desenvolupat per Mojang®. S’observa com la moneda col·leccionable són les maragdes i com aquestes poden ser utilitzades per a realitzar intercanvis comercials.

Però els minerals no només apareixen com a objectes col·leccionables o per al comerç, sovint agafen encara més protagonisme. Hi ha videojocs en els quals apareixen menes de diferents minerals de les quals es poden extreure els minerals d’interès (vídeo 2).

En el cas del videojoc The Legend of Zelda: Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®,  pots trobar menes que el jugador ha de trencar per extreure el mineral que li interessa. Es pot obtenir topazi, òpal, halita, rubí, safir i diamant.

Per altra banda, en el videojoc  Minecraft, desenvolupat per Mojang®, apareixen menes de carbó, de ferro, de lapislàtzuli , de maragda, de quars i de diamant. Aquestes menes s’han d’extreure amb un pic i en alguns casos s’ha de tractar en forns per a l’obtenció del mineral d’interès. Del  gran èxit d’aquest joc  es va treure el Minecraft: Education Edition que pot ser usat per estudiants per aprendre sobre els recursos miners i els múltiples usos que tenen els minerals.

Vídeo 2.- Vídeo del videojoc Minecraft, desenvolupat per Mojang®, on s’observa el procés d’extracció d’una mena i el tractament fins a obtenir el mineral d’interès. Vídeo del videojoc The Legend of Zelda: Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®, on s’observa el procés d’extracció de minerals en el bioma d’una pedrera.

Altres jocs a destacar són el Spiral Knights (Fig. 2), on el jugador ha d’extreure minerals per a millorar el seu equipament, el Goldrush, que permet als jugadors provar sort en l’extracció d’or a Alaska, i el futurista, No Man’s Sky  en el que la mineria espacial és necessària  en la seva èpica història de colonització de l’espai exterior. A més a més, cal esmentar la presència de la mineralogia en molts altres videojocs com per exemple el Terraria, l’Astroneer, el Stardew Valley o el Moonlighter.

Figura 2.- Imatge del videojoc Spiral Knights, desenvolupat per Grey Havens® i Three Rings®. S’observen les 5 menes dels minerals imaginaris crimsonita, valestonita, luminita, llunita i matèria fosca.

Pregunta interactiva:

Imaginàveu tanta variabilitat en la presència de la mineralogia en els videojocs? Coneixeu més videojocs on la mineralogia tingui un paper destacat?

I la setmana vinent….

Analitzarem de quines formes es presenta la paleontologia en el món dels videojocs.