Videojocs, museus i ciències naturals (5): Paleontologia

Miquel Roquet, documentalista del Departament de Petrologia del Museu

La paleontologia és la branca de la geologia que estudia els éssers del passat (essencialment els fòssils) basant-se en les restes d’organismes i les traces de la seva activitat, considerant la filogènia, l’ecologia, l’edat i establint una classificació taxonòmica. Es tracta d’una branca de la geologia que serveix com a inspiració en el desenvolupament de molts videojocs. La forma més comuna en la que apareix la paleontologia en els videojocs és en forma de fòssils, que a l’igual que passa amb roques i minerals, poden ser imaginaris o figuratius (Fig. 1).

Figura 1.- Imatge de l’exposició de Paleontologia del museu del videojoc Animal Crossing: New Horizons (https://www.animal-crossing.com/new-horizons/es/), desenvolupat per Nintendo®. Es un exemple de videojoc amb fòssils figuratius de dinosaures i mamífers primitius. També es pot identificar una recreació del meteorit que va provocar l’extinció dels dinosaures.

La climatologia, la flora o la fauna d’eres passades són algunes de les moltes troballes de la paleontologia que també s’han acabat aplicant en els videojocs. Per exemple, ARK és un videojoc d’acció i aventura on els jugadors han de sobreviure en un món ple de dinosaures i altres animals prehistòrics (Fig. 2). En aquest joc l’ambientació, les espècies d’animals prehistòrics extints, els aliments, el clima, entre molts altres aspectes, estan basats en les troballes científiques i en coneixements contrastats de la paleontologia.

Figura 2.- Imatge promocional del videojoc ARK, desenvolupat per Epic Games® (https://survivetheark.com/). S’observa la batalla per la supervivència en un món ple de dinosaures.

A més a més, la paleontologia pot presentar-se com un element clau en el desenvolupament de la història de molts videojocs.

En el cas del videojoc The Legend of Zelda: Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®,  pots trobar-te una gran quantitat de fòssils al llarg de l’aventura. En especial destaquen tres fòssils colossals de balena que indiquen la presència d’aquests mamífers en un altre temps (vídeo 1).

En el cas del videojoc Animal Crossing: New Horizons, desenvolupat per Nintendo®, has de completar l’exposició de paleontologia del museu a partir dels fòssils que el director del museu Sòcrates va identificant amb la teva ajuda. Podeu trobar el vídeo de l’exposició de paleontologia en el segon article de Videojocs, Museus i Ciències Naturals (2): Dos exemples (https://blog.museuciencies.cat/).

En el cas del videojoc Monster Hunter, desenvolupat per Capcom®, el jugador enfronta una gran quantitat de bèsties inspirades en animals prehistòrics a mesura que avança la història.

Vídeo 1.- Vídeo del videojoc The Legend of Zelda: Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®. S’observa com la presència de fòssils en el videojoc permet aprofundir en el perquè de la seva existència. Hi ha una missió secundària dedicada a la presència d’aquests fòssils.

Altres jocs a destacar són:

• Dauntless, on equips de fins a 4 jugadors enfronten monstres prehistòrics per recol·lectar el botí que permet dissenyar i millorar armes i equip per derrotar els monstres més poderosos.
  • Fossil Fighters, basat en la obtenció de fòssils en excavacions que posteriorment s’utilitzen per donar vida a dinosaures extints per lliurar batalles entre ells.
  • Pokémon, on cada generació es caracteritza per tenir un conjunt de pokémons inspirats en éssers vius del passat. Alguns estan inspirats en trilobits, ammonites, briozous, dinosaures, entre d’altres.
Figura 3.- Imatge dels pokémons inspirats en éssers vius del passat de la saga de videojocs Pokémon, desenvolupats per Nintendo®.

Pregunta interactiva:

Imaginàveu tanta inspiració en els videojocs per part de la paleontologia? Coneixeu altres videojocs on la paleontologia tingui un paper destacat?

I la setmana vinent…

Analitzarem de quines formes es presenta la biologia en el món dels videojocs.