Videojocs, museus i ciències naturals (6): Biologia

Miquel Roquet, documentalista del Departament de Petrologia del Museu

La biologia és la branca de la ciència que estudia els processos naturals dels organismes vius, considerant la seva anatomia, fisiologia, evolució, desenvolupament, distribució i relacions. La biodiversitat que hi ha en el planeta Terra tant en èpoques passades com actuals ha servit d’inspiració en el desenvolupament de la gran majoria dels videojocs. La biologia es presenta de forma molt diversa i, de la mateixa manera que la geologia, ho fa de forma imaginària o figurativa (Fig. 1).

Figura 1.- Imatge del videojoc Ori and the Blind Forest, desenvolupat per Moon Studios®. S’observa una gran quantitat de detalls del bosc que li donen un matís de bosc encantat.

Cada empresa que desenvolupa videojocs compta amb un departament d’art que s’encarrega d’elaborar els personatges, els escenaris, l’ambientació, entre molts altres aspectes. Per tant, són els encarregats de realitzar el tractament, la creació o l’adaptació de totes les formes en les quals es presenta la biologia. Per exemple, el videojoc Zelda canvia d’estil artístic en cada entrega, i per tant, han de redissenyar tots els aspectes del joc perquè s’adaptin de forma adient (Vídeo 1). El realisme de la biologia va en relació amb el tipus d’estil artístic del joc i l’acaba dotant de vida pròpia.

Vídeo 1.- Tràiler en castellà del videojoc The Legend Of Zelda Breath Of The Wild, desenvolupat per Nintendo®. És un exemple del tractament que se li dóna a la biologia en els videojocs i com això repercuteix en el jugador, dotant al joc de vida pròpia.

La biologia es presenta generalment en el món dels videojocs en forma de biomes* , com també ho fa la petrologia i la mineralogia. A més a més, serveix com a element inspirador en el desenvolupament de tota mena de videojocs, com en el cas de la paleontologia. Per tant, tots ells contenen una sèrie de processos naturals i organismes vius característics que acaba repercutint en una millor experiència del jugador. Alguns exemples que us volem destacar són:

• Pokémon, desenvolupat per Nintendo®. Encara que sigui un videojoc desenvolupat en un món fantàstic amb criatures fantàstiques, algunes d’elles “evolucionen” però en realitat el que pateixen és una metamorfosi com algunes criatures en el món de la biologia.
  • Fe, desenvolupat per Zoink Games®. El jugador controla a una guineu que pot emetre cançons que interactuen amb altres plantes i criatures del bosc. Mitjançant aquesta habilitat el jugador ha d’alliberar al bosc d’una amenaça desconeguda que està fent malbé el seu hàbitat.
  • Plague Inc, desenvolupat per Ndemic®. El joc consisteix a crear i evolucionar un patogen per aconseguir l’extinció de tota la humanitat.
  • AgarIO, desenvolupar per Zeach®. El jugador comença essent una petita cèl·lula amb l’objectiu d’augmentar de mida alimentant-se dels rivals més petits (Fig. 2).
Figura 2.- Imatge del videojoc AgarIO, desenvolupat per Zeach®. S’observa una gran quantitat de cèl•lules de diferents mides, amb diferents noms i colors que intenten alimentar-se de la resta fins que s’assoleix la mida màxima.

Aquests són només alguns exemples de com es presenta la biologia en el món dels videojocs perquè, al cap i a la fi, pràcticament en tots apareix d’alguna forma o altra, essent la branca de les ciències naturals amb més representació.

Pregunta interactiva:

Imaginàveu tanta varietat en les formes en les que es presenta la biologia en el món dels videojocs? Us retem a que ens digueu més videojocs on la biologia tingui un paper destacat

Agraïments

Des del departament de petrologia agraïm a totes i tots que han llegit, llegeixen i llegiran en un futur aquesta sèrie d’articles divulgatius sobre Videojocs, Museus i Ciències Naturals.