Com conservem les col·leccions del Museu (5): el Gabinet Salvador

Institut Botànic de Barcelona

El Gabinet Salvador, conservat a Institut Botànic de Barcelona (IBB) compta amb l’assessorament del Laboratori de Conservació Preventiva (LCPR) del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

La família Salvador que va formar aquest Gabinet de Curiositats va ser una coneguda família d’apotecaris i botànics barcelonins que van desenvolupar la seva tasca naturalista entre els segles XVII i XIX. Com a fruit de la seva intensa activitat científica i cultural els Salvador van anar creant, al llarg de diverses generacions, un gabinet científic situat a la rebotiga de la seva antiga farmàcia a la cantonada dels carrers Ample amb Fusteria. La col·lecció estava formada per una magnífica biblioteca, un herbari (actualment el més antic d’Espanya), documents manuscrits, col·leccions de mol·luscs, fòssils, drogues i diverses peces de vegetals i animals dissecats. Entre 1938 i 1945 les gestions realitzades des de l’Institut Botànic de Barcelona (IBB) van permetre que el gabinet es traslladés a l’IBB.

L’estiu de 2013, l’Ajuntament de Barcelona va procedir a la compra d’una part de la col·lecció que encara estava a la masia on havia acabat abandonada i, a continuació, l’IBB va realitzar el trasllat a les seves instal·lacions per reunir-la amb la resta de la col·lecció. El 2014 es va acabar de catalogar la col·lecció, tots els materials van ser revisats i restaurats i se’n va millorar la conservació preventiva, substituint embalatges antics per d’altres de moderns que asseguressin la conservació de la col·lecció a llarg termini. Es va condicionar la sala on s’exposaven els exemplars i es van controlar les condicions climàtiques. El desembre de 2014 la col·lecció Salvador fou declarada Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) per la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 6774 de 19/12/2014).

Actualment el Gabinet Salvador es troba exposat a la planta zero de l’IBB, on és visitable pel públic. Per motius de seguretat i per garantir la seva correcta preservació, no està permesa l’entrada dins del Gabinet. Les peces que el componen han de ser observades des de l’exterior del vidre que les protegeix i la visita està inclosa dins l’entrada del Jardí Botànic de Barcelona (JBB).

A través del vídeo que et presentem a continuació, t’expliquem les tasques de restauració que es van portar a terme durant aquests anys al Gabinet Salvador, i la conservació preventiva que s’hi continua desenvolupant.

Acompanya’ns i endinsa’t en aquesta col·lecció!