La col·lecció Bellés: una gran aportació al fons de coleòpters del Museu

Glòria Masó i Berta Caballero, conservadores d’artròpodes del Museu

Xavier Bellés i Ros ha fet donació d’una bona part de la seva col·lecció entomològica de coleòpters al Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB). Fruit d’una llarga vida professional dedicada a la recerca entomològica, que aplega els grups que més va estudiar en el primer tram de la seva dilatada trajectòria.

El recent ingrés d’aquesta donació ampliarà en gran manera la qualitat científica del fons del Museu i, en particular, dels grups que ja tenen una bona representació, ja que van ser grups molt ben estudiats pel Dr. Francesc Español, com els leiòdids de coves i els tenebriònids.

La cessió de la col·lecció Bellés consta de dues col·leccions de coleòpters ben diferenciades taxonòmicament. La col·lecció de coleòpters cavernícoles que aplega a 188 tàxons, amb 1.036 exemplars, dels quals 103 són espècimens tipus. La major part pertanyen a la família dels leiòdids, però també hi ha caràbids i estafilínids. La major part dels exemplars són de cavitats de localitats catalanes, però també calen destacar els exemplars provinents de cavitats de Nord-Amèrica, amb un nombre important d’espècimens tipus. L’altra col·lecció cedida és una  col·lecció general de coleòpters que reuneix 340 tàxons amb uns 685 exemplars, dels quals dos són espècimens tipus. A nivell ibèric, destaquen els caràbids, sobretot de Catalunya, però, hi trobem representants de la majoria de les superfamílies. Un altre grup nombrós és el de la família dels tenebriònids, de la regió d’Indonèsia i de l’Amèrica neotropical, fruit de sengles expedicions de l’autor durant els anys 1977, 1978 i 1982.

Xavier Bellés i Ros, compta amb una trajectòria científica molt lloable, és Doctor en Biologia per la Universitat de Barcelona (1984) i especialitzat en entomologia. És Professor d’Investigació del CSIC, del Grup d’Evolució de la Metamorfosi d’Insectes, dins de l’Institut de Biologia Evolutiva (CSIC-UPF). És membre de l’IEC, de l’Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, i de la Real Academia de Ciencias de Madrid. Ha estat guardonat amb varis premis per la seva brillant trajectòria científica. És autor de més de 260 articles científics i de quinze llibres, on es fa palès el seu vast coneixement sobre les adaptacions evolutives de la fauna cavernícola, sobre l’estudi dels cicles de vida dels insectes, així com el seu interès en l’estudi i experimentació amb els insecticides biorracionals.

Xavier Bellés al seu domicili, revisant la col•lecció dies abans de fer efectiva la donació (abril, 2021. Barcelona)
Xavier Bellés al seu domicili, revisant la col·lecció dies abans de fer efectiva la donació (abril, 2021. Barcelona)

La relació de Xavier Bellés amb el Museu, ve de lluny, ja que s’inicia en la daurada època entomològica que va propiciar el Dr. Francesc Español (del 1932 al 1999), a qui Xavier ja visitava de ben jove, abans de llicenciar-se (1971), i de qui, sempre ha expressat que  se sent un deixeble i sincer seguidor. Per Xavier, la passió de F. Español per l’entomologia es traduïa en una aclaparadora transmissió d’entusiasme a tothom que l’envoltava, atrapant-los en aquest fascinant món. A ell en particular, va ser en l’estudi de la biospeleologia, on la clarividència pionera del Dr. Español en aquesta, aleshores, jove branca de la ciència, el va atrapar del tot (Bellés, 2001).

Així, la recerca conjunta fa que a partir dels anys 80, publiquin junts alguns articles de coleòpters hipogeus. Xavier Bellés també ha publicat amb altres companys propers a F. Español i al Museu, com O. Escolà, J. Comas, J. Mateu, P. Oromí, L. Auroux, entre d’altres.

En l’escrit d’homenatge a F. Español, Bellés (2001) conclou dient: Ens deixa un repte molt difícil: seguir el seu exemple. Tots els que hem seguit els estudis científics del Dr. Bellés, sabem del cert que ho ha aconseguit!!!

Volem, aprofitar aquesta nota, per agrair al nostre estimat col·lega la seva confiança i esperem correspondre’l, conservant, documentant i difonent la seva col·lecció a la comunitat científica  i, en general, a tota la ciutadania.  Moltes gràcies!!!

Per saber-ne més sobre la recerca de Xavier Bellés i la seva vinculació amb el F. Español, podeu accedir a:

1. Berta Caballero ha dit:

Hola Joan! Gràcies pel comentari 🙂 I especialment pel teu oferiment! 🙂
    Estudiem tots els oferiments de donació amb cura i estimació, sent coneixedores que els entomòlegs i les entomòlogues aficionats/des heu posat el cor i l’ànima a la vostra col•lecció.
    Quan arribi el moment contacta amb nosaltres … 🙂

2. Joan Prunera Vitores ha dit:

Sóc aficionat a la entomolegia des de 1975 i tinc dotze caixes de tota mena d’insectes, sobre tot de coleòpters. Algun dia m’agradaria fer donació de la meva “col.lecció” (podria dir-ho així, col.lecció) al fons del Museu de Zoologia.
    Gràcies

Comments are closed.