Les publicacions de la Junta de Ciències Naturals de Barcelona, disponibles al portal Dialnet

Centre de Documentació del Museu

Dialnet és un de les bases de dades d’articles i publicacions científiques més importants a nivell català, espanyol i iberoamericà. 20 anys després de la seva creació, el portal ha arribat a generar 50 milions d’alertes per correu electrònic sobre nous continguts disponibles.

El Museu de Ciències Naturals de Barcelona col·labora amb aquest portal per tal de difondre tant els llibres i revistes del fons documental de la biblioteca, com els llibres i revistes publicades pel Museu i institucions anteriors.

Una d’aquestes institucions va ser la Junta de Ciències Naturals de Barcelona. La Junta va tenir un gran paper cohesionador de les institucions dedicades al conreu de les ciències naturals a la ciutat de Barcelona. Les seves publicacions són un testimoni excel·lent de la importància que va adquirir aquest organisme i de la visió avançada a la seva època que va mostrar pel que fa a la relació entre les societats desenvolupades i el respecte als recursos naturals, fonamentalment en la dècada dels anys vint del segle passat.

A Dialnet podeu trobar dues publicacions de l’Ajuntament de Barcelona anteriors a la creació de la Junta. El 1888 es va publicar el catàleg dels mol·luscs que va llegar Francesc Martorell al museu que sis anys abans s’havia creat amb el seu nom (Museo Martorell de Arqueología y Ciencias Naturales). Un any després, la Junta Técnica de los Museos de Ciencias Naturales, Parque Zoológico y Jardín Botánico creada pel consistori va publicar el “Informe relativo a la organización y sucesivo desenvolvimiento de los museos y parques histórico-naturales de Barcelona”.

La Junta de Ciències Naturals de Barcelona va néixer l’any 1906. A Dialnet es poden consultar 101 publicacions d’aquesta institució entre els anys 1910 i 1937. Hi ha llibres en català, castellà, francès i italià, d’autors com Francesc Español, Antoni Vilarrúbia, Maximino San Miguel de la Cámara, Longí Navàs, Ascensi Codina, Joan Baptista d’Aguilar-Amat i Banús, Francesc Pardillo, Jaume Marcet, Pius Font i Quer, Fritz Haas, Ignasi de Sagarra, Artur Bofill, Joaquim Maluquer, Josep Maluquer… Entre aquestes publicacions, hi ha els 15 volums temàtics dels Treballs del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.

Paral·lelament, el Museu de Ciències Naturals de Barcelona va publicar 6 llibres en el període 1922-1928. 5 d’aquests pertanyen a les dues sèries de geologia i botànica de la col·lecció Memòries del Museu.

Després de la Guerra Civil, la dictadura va substituir la Junta per l’Instituto Municipal de Ciencias Naturales, que entre els anys 1947 i 1957 va publicar 11 obres.

Tota aquesta producció científica és molt variada quant a temes (geologia, paleontologia, mineralogia, petrologia, entomologia, botànica, malacologia, vertebrats, herpetologia…) i també hi trobareu memòries i publicacions tècniques i divulgatives. Aquestes obres escanejades ja estaven disponibles al portal de publicacions i revistes del Museu, i ara amb aquesta introducció al portal Dialnet es pretén arribar a un impacte més ampli dins la comunitat científica internacional.