Museu de Ciències Naturals de Barcelona: El projecte “Exploradors: aventura i biodiversitat” està a punt de finalitzar … o potser no?

El proper dia 13 de maig, a partir de les 16 hores celebrarem al museu una jornada per conèixer i debatre projectes d’estudi de la biodiversitat que es basen en la contribució de persones que s’hi adhereixen voluntàriament. El professor Silvertown, Open University, encetarà la jornada amb una valoració de l’experiència viscuda pel Biodiversity Observatory , de recent implantació a Anglaterra.

Aquesta activitat serà el preludi de la clausura de l’exposició “Exploradors: Aventura i biodiversitat” el dia 30 de maig. Aquest dia, diumenge, significarà el tancament formal del projecte “Exploradors…” que s’havia iniciat l’octubre de 2009 amb la inauguració de la referida exposició i la presentació d’un llibre de títol homònim (coeditat amb Bosch Editors).

Un altre ingredient del projecte, el web de l’exposició, recull tots els elements museogràfics presents a la sala de la Balena del museu i afegeix altres continguts com és ara l’enregistrament del primer cicle d’entrevistes a exploradors, desenvolupades en públic a principis d’aquest abril. És just el web el que s’ha alineat amb altres iniciatives prèviament iniciades al museu per captar la col·laboració del públic, en general o més nítidament naturalista, en una via de comunicació de dos sentits: en l’explotació o en la cura del patrimoni científic del museu.

El resultat és un conjunt de recursos digitals per a la consulta orientats a fer públic el coneixement científic del museu. Alhora s’hi insereixen eines de participació pensades per compartir amb la societat l’objectiu de progrés profund i rigorós del teixit científic del museu. Hem encunyat el terme BIOEXPLORAR per definir aquest estil de treball colze a colze amb les persones que vulguin col·laborar amb el museu, amb la formació com a valor d’intercanvi i amb la descoberta tecnològica esdevenint l’actiu per greixar les comunicacions. BIOEXPLORA serà el fruit estable d’aquest projecte que es va començar a dissenyar l’any 2007 i que ha madurat en vida de l’exposició que tanca el programa museogràfic d’aquesta etapa del museu. Properament tindreu més notícies sobre BIOEXPLORA.

Francesc Uribe, Conservador responsable de la col·lecció d’invertebrats no artròpodes del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.