El nou espai Miquel Crusafont

Sílvia Bravo i Gallart, Comunicació i Difusió Científica Institut Català de Paleontologia (ICP)

L’acte, presidit pel President de la Generalitat de Catalunya, José Montilla, comptarà també amb el Director de l’ICP, Salvador Moyà, la Rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Ana Ripoll i l’Alcalde de Sabadell, Manuel Bustos.

La rehabilitació de l’Espai Miquel Crusafont, hereu de l’antic Institut de Paleontologia Miquel Crusafont, ha estat possible gràcies al programa operatiu Feder de Catalunya 2007-2013, en cofinançament de la Generalitat de Catalunya i fons europeus. La inversió total, superior als 2 milions d’euros, ha permès repensar aquest espai tot creant noves instal·lacions que s’havien convertit en imprescindibles per l’ICP.

Tot i que externament l’edifici no ha canviat, després de gairebé un any de reformes el seu interior és completament nou. Allotja els nous espais per a la col·lecció, que tripliquen els anteriors; la sala de noves tecnologies, que comptarà amb dues màquines de  tomografia axial computeritzada; una sala de realitat virtual, amb fòssils en 3D i el nou laboratori de preparació. A més a més, i com explica Salvador Moyà, director de l’ICP, “l’institut té una especial vocació per la divulgació de la recerca i la generació de vocacions científiques. Aquest esperit ens ha conduït a generar un projecte de difusió molt especial, amb un lema que ho diu tot, “Avui investigues tu!”, on el visitant es posarà en la pell d’un investigador de l’ICP”.

El projecte museogràfic ha reformulat completament el discurs, canviant l’anterior exposició clàssica de vitrines per una experiència interactiva que permet a l’usuari convertir-se en un paleontòleg, reproduint quatre investigacions reals de l’ICP. El focus del discurs expositiu passa, doncs, de la peça a l’experiència de recerca, mostra de la nova etapa que enceta l’ICP i que aposta per centrar la difusió en donar a conèixer la recerca que es duu a terme al centre. Completa
aquesta proposta la nova oferta educativa del Museu, amb una desena d’activitats que inclouen tallers, visites guiades i maletes didàctiques.

La recerca, conservació i restauració de la col·lecció de l’ICP s’obre també al públic

L’Espai Miquel Crusafont integra en la proposta de visita espais que sempre havien estat tancats al públic, però que són claus per entendre el conjunt de l’activitat de l’ICP i l’abast de la recerca
paleontològica.

La col·lecció de l’ICP, font de recerca continuada dins i fora de l’institut, estàformada per més de 200.000 registres que agrupen les troballes dels jaciments i les rèpliques fetes pel seu estudi i
difusió. Els exemplars provenen de diferents comarques catalanes –el Pallars, el Berguedà, el Vallès, el Penedès i l’Anoia-, del País València i les Illes Balears i d’altres jaciments de l’estat així com també del Llenguadoc (França), el nord d’Àfrica o l’estat de Nebraska (EEUU). Anualment uns 15.000 registres s’incorporen a aquesta col·lecció, que és la reserva de vertebrats fòssils més important de Catalunya i una de les més importants a nivell europeu.

Per això, en la rehabilitació de l’edifici s’han renovat els magatzems de la col·lecció situats al soterrani. Aquests es mostren al públic a través d’una finestra que incorpora museografia per explicar la catalogació dels diferents materials que arriben a l’ICP i s’incorporen a la col·lecció. També el laboratori de preparació, situat a la primera planta, es mostra al públic a través de parets de vidre que permeten veure com treballen els conservadors-preparadors de l’ICP.

Jornada de Portes Obertes el dissabte 2 d’octubre

El proper dissabte 2 d’Octubre l’ICP ha preparat una jornada de portes obertes, que permetrà als sabadellencs i resta de visitants que s’hi apropin conèixer de primera mà el nou Espai Miquel Crusafont. Aquesta jornada s’emmarca en les activitats de l’Any Crusafont, que commemora
el centenari del naixement de l’il·lustre paleontòleg Miquel Crusafont, i que s’inicia el mateix dia 2. La jornada es proposa com una tarda lúdica, que des de les 16:30 i fins les 20:00 ofereix activitats per infants i també pels més grans, alhora que permet descobrir la nova seu de l’ICP a Sabadell. El diumenge dia 3 pel matí, de 11:00 a 14:00, també es pot visitar l’Espai M. Crusafont gratuïtament.