Conèixer la biodiversitat a través dels quaderns de camp

Cristina Serradell, Departament de Comunicació del Museu de Ciències Naturals de Barcelona

L’Estación Biológica de Doñana del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), en col·laboració amb la Fundación BBVA, ha rescatat i recuperat la informació de més de 200 quaderns de camp, elaborats per uns trenta autors durant els últims 48 anys.

A través d’11 recorreguts virtuals, amb més de 250 fotografies, es poden conèixer els diferents ecosistemes en les diverses estacions de l’any. L’usuari a més, es pot aturar en els llocs que més l’interessi i obtenir una vista panoràmica de cadascun d’ells.

Mostra d'una pàgina de quadern de camp. Font: http://www.cuadernosdecampo.info/Website/CuadernosDeCampo/ListadoCuadernos.aspx

A més a més de poder seguir una crònica detallada de la vida natural d’aquest parc, els quaderns també inclouen elements gràfics, com dibuixos a mà alçada, i fotografies els més recents.

Sens dubte a banda del valor històric dels materials s’ha de ressaltar l’elevat valor científic que tenen aquests testimonis en directe de la vida salvatge d’aquest entorn. De fet, el tractament d’aquesta informació ja ha generat alguns resultats científics. S’ha pogut conèixer l’evolució en el temps de determinades espècies i fins i tot, ja s’han adoptat algunes mesures per la seva conservació- i s’ha construït un ” mapa d’ecosistemes” a partir dels llocs citats en aquests quaderns.

Si voleu aprofundir sobre el projecte, aneu a  Cuadernos de campo de Doñana

Una molt bona notícia i una molt bona iniciativa que esperem arrossegui a més organitzacions i col·lectius per compartir els seus valuosos quaderns de camp.

Creieu que són útils els quaderns de camp per a conèixer la biodiversitat i l’evolució en el temps d’un determinat entorn natural? Coneixeu d’altres llocs web que publiquin quaderns de camp?