Els coralls marins: hi seran a temps, els científics, d’investigar tot el que cal per a poder-los protegir?

Dendrophyllia cornigera

El portal de divulgació científica Recerca en Acció acaba d’iniciar un nou projecte centrat en l’estudi dels bancs de corall blanc que creixen entre els 50 i els 1.000 metres de fondària. Un grup d’oceanògrafs està investigant l’ecologia d’aquestes comunitats a diversos indrets, com ara el Canal de Menorca o el canyó submarí del Cap de Creus. La informació recollida pot servir per a incloure aquests espais marins a la xarxa Natura 2000.

Des d’ara i durant les properes setmanes, els investigadors (encapçalats per Josep Maria Gili de l’ICM-CSIC) aniran explicant els seus treballs a Recerca en Acció, on també s’ofereixen imatges dels fons submergits captats amb robots submarins.

El primer missatge dels científics, titulat La ciència versus la flota pesquera: el cas dels coralls, planteja com “Les fondàries del Mediterrani són el silenciós escenari d’una carrera contra rellotge entre els científics i la flota pesquera. Mentre els primers treballen per conèixer el paper ecològic i l’estat de conservació dels bancs de corall, els segons segueixen pescant i destruint aquests bancs.”

Font: Global Talent, diari digital de ciència i innovació

Josep Maria Gili, professor d’Investigació del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i subdirector de l’Institut de Ciències del Mar (ICM) de Barcelona, col·labora habitualment com assessor científic en diversos projectes del museu com és el cas de l’última exposició temporal de l’edifici de Zoologia, Exploradors, aventura i biodiversitat.

En aquest article ens torna a donar el seu brillant punt de vista i ens argumenta com n’és d’important el coneixement científic per a poder donar una base sòlida i ferma per a defensar la biodiversitat dels fons marins, en aquest cas dels coralls. Tal com indica en el seu article ” avui dia hi ha establerta una veritable carrera contra rellotge entre l’avanç científic (que treballa a tota velocitat per conèixer la localització, paper ecològic i estat de conservació dels bans de coral) i la flota pesquera, que segueix pescant i destruint aquests bancs. L’aportació dels estudis científics com els que estem realitzant al Cap de Creus i a Menorca són essencials per aportar les evidències objectives que condueixin a la seva conservació”.