Educació per a la creativitat

Daniel Innerarity parlarà al Museu Blau sobre la transformació radical de la idea del saber en la societat del coneixement i els seus efectes sobre l’educació. El filòsof sosté que cal reformular l’aprenentatge per adequar-lo a una societat que es caracteritza per l’ excés d’informació, la qualitat mediàtica de l’experiència i la mediació de les tecnologies. En aquest context, lluny d’acumular sabers, prenen molta importància eines com desaprendre i reaprendre al llarg de tota la vida. Per fer-ho possible, cal potenciar les capacitats creatives dels individus per enfrontar-se a canvis continus i a la incertesa que aquests generen.

Aquest reconegut pensador basc és catedràtic de Filosofía Política i Social, director de l’Institut de Governança Democràtica i investigador Ikerbasque (Fundació Basca per a la Ciència) a la Universitat del País Basc. És autor d’una dotzena de llibres d’assaig traduïts a diversos idiomes, un dels quals, La transformación de la política, va merèixer el premi Nacional de Literarura en la modalitat d’assaig (2003), i col·labora habitualment a la premsa escrita on reflexiona sobre governança, ciutadania i dinàmiques socials.

Amb l’objectiu de donar resposta a aquests nous reptes, els equips educatius del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, el Museu Agbar de les Aigües i l’Escola de Consum de Catalunya han col·laborat en els últims anys per proposar un nou model didàctic per a museus i centres de ciència. Aquesta experiència conjunta, que ha comptat amb la participació del departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB, apareix ara recollida en el llibre Som Educació.

Aquesta nova publicació,  que es presentarà el mateix dia 28, immediatament després de la conferència de Daniel Innenarity, es fonamenta en l’experiència educativa dels tres centres de ciència. El model que proposa, més que alliçonar, pretén emocionar per convidar a dubtar, descobrir, redescobrir i fins i tot deconstruir amb l’objectiu d’excitar la creativitat.

Som educació. Ensenyar i aprendre als museus i centres de ciència: una proposta de model didàctic està dirigit no només als departaments educatius de centres de ciència i museus sinó també a totes aquelles persones de la comunitat educativa que desitgin reflexionar sobre la seva tasca. El nou llibre és el primer volum de Manuals del Museu, la nova col·lecció del Museu de Ciències Naturals de Barcelona que té l’objectiu de posar a disposició de la societat el coneixement que es genera al Museu.

Programa:

• 18 h. Benvinguda. Anna Omedes, directora del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
  • 18.10 h. Conferència “Educación para la creatividad” (idioma castellà). Daniel Innerarity, catedràtic de Filosofia Política i social de la Universitat de Saragossa
  • 19 h. Presentació del llibre Som educació. Ensenyar i aprendre als museus i centres de ciència: una proposta de model didàctic.
  • 19.30 h. Copa de cava

Activitat gratuïta.

Lloc: Sala d’actes del Museu Blau.

Cal reserva prèvia, al tel. 93 256 22 20 (dl a dv, de 10 a 13 h), o bé al email: activmuseuciencies@bcn.cat.