Bomba volcànica (part 1)

Lídia Zaragoza Espín, becària del departament de Petrologia del Museu, i Yael Díaz Acha, conservadora de Petrologia del Museu.

Què és?

Una bomba volcànica és un fragment de magma que quan és expulsat durant una erupció volcànica pot prendre formes arrodonides degut a què encara no s’ha refredat completament. El seu diàmetre pot ser igual o superior a 6,4 cm.

Es pot entendre fàcilment què és a través d’un vídeo de l’erupció del volcà Eyjafjallajökull (Islàndia). Durant l’erupció, es veu com a part d’una gran columna de cendra, el volcà expulsa també grans blocs de roca fosa, les bombes volcàniques.

Les bombes volcàniques poden ser llançades a quilòmetres del cràter volcànic i poden constituir un greu perill, ja que poden causar danys durant el seu impacte, els quals posteriorment poden produir incendis degut a la seva elevada temperatura. Un bon exemple d’això el tenim en l’erupció de 1993 del volcà Galeras a Colòmbia.

D’on prové la bomba volcànica del Museu Blau?

Dins l’exposició “Planeta Vida” al Museu Blau, es troba la secció “Biografia de la Terra”. Aquesta pretén mostrar al públic l’evolució de la Terra i la vida al llarg del temps.

Quan s’inicia el recorregut es pot veure exposada una bomba volcànica, que pretén il·lustrar en quines condicions es trobava la Terra als inicis de la seva formació. Aquesta bomba prové del volcà Croscat (Parc Volcànic de la Garrotxa), concretament a la vessat N-NO.

Els diversos volcans de la Zona Volcànica de la Garrotxa es van formar fa entre 350.000 i 10.000 anys. Es calcula que aproximadament cada 15.000 anys tenia lloc un episodi eruptiu (temps durant el qual es produeixen erupcions).  Durant aquest període es va formar el Croscat. La característica més visual del volcà és la seva peculiar forma de ferradura.

La figura 1 mostra una fotografia aèria del volcà. Si ens hi fixem bé, veurem dos aspectes importants: per una banda, a la dreta de la imatge, es pot veure la gredera (lloc on s’extreu l’argila anomenada “greda” per a fer terrissa) que va ser explotada durant 25 anys (des dels 70 fins als 90) i per l’altra banda s’observa la forma de ferradura que té. Aquesta morfologia es va produir durant els anys 90, a causa d’un esfondrament d’una vessant del volcà que va deixar exposada l’estructura interna del con.

El tipus de vulcanisme del Croscat és el que anomenem estrombolià. Es caracteritza per originar volcans amb morfologies altres i poc amples, i els productes volcànics que produeix són bombes volcàniques, lapil·lis i cendra, intercalats amb colades de lava.

Gràcies a la recollida selectiva de mostres, com ara la bomba volcànica, es poden estudiar les condicions en les què es van originar les diverses roques que formen actualment el nostre planeta.

Com és?

A la figura 3 s’observa, en primer lloc, que la bomba volcànica presenta una mena de crosta superficial, formada pel refredament de la seva superfície durant la seva trajectòria aèria. Aquesta característica li dóna el nom de bomba d’escorça de pa.

Fig. 3: Fotografia de la bomba volcànica (MGB PR-15.463) a l’exposició Planeta Vida. Font: Museu de Ciències Naturals de Barcelona

En segon lloc s’observa que la forma de la bomba és arrodonida, causada per l’efecte de l’aire durant la seva trajectòria aèria. El color negre-marronós es deu a la composició dels seus minerals, foscos i molt petits.

Continuarà….