Exposició “El món de les papallones” al Museu Darder

Del 29 de març a l’1 de juny de 2014

El mon de les papallones
Imatge de l’exposició (http://joancondal.blogspot.com.es)

Exposició de més de 2.500 insectes on es mostra, d´una forma didàctica i ecològica, tot el que envolta a aquest meravellós i a la vegada desconegut món.

La mostra d´insectes està centrada en les papallones de Catalunya i és el resultat de més de 25 anys dedicats per Joan Condal al seu estudi i cria. En aquesta exposició situem les papallones dintre dels insectes, mostrem el seu cicle biològic, l´estudi, classificació i cria, les diferències entre papallones nocturnes i diürnes, entre femelles i mascles, el perquè del color en les seves ales, etc.

Una mostra addicional de papallones, aràcnids i altres insectes de tot el món completen aquest treball, pensat tant per el públic en general com per a les escoles.

Activitats complementàries:

• Visites escolars per escoles del Pla de l’Estany (Tel. 972574467 i museudarder@ajbanyoles.org)
  • Conferències sobre el món de les papallones
  • Itineraris
  • Tallers familiars

972 574467Lloc: Sala d’Exposicions Temporals del Museu Darder
Organitzen: Ajuntament de Banyoles, Consorci de l’Estany, Museu Darder, Limnos
Col·labora: Area d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles, FECYT (Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología)
Entrada gratuïta

Activitats al voltant de l’exposició

Dissabte 5 d’abril
Xerrada i visita comentada: Els colors de les papallones

El color de les papallones

Per a moltes persones l’atractiu de les papallones ha estat sempre els colors i dibuixos alars. Però sovint se’ns plantegen algunes preguntes: Per què aquests colors? què són?  tenen els mateixos colors mascles i femelles?. En aquesta conferència contestarem aquestes i moltes altres preguntes al voltant de les ales de les papallones, entrant en un microcosmos que ens descobrirà nous móns, un univers de colors.

A càrrec de: Joan Condal
Hora: 18 h
Lloc: Sala d’Actes del Museu Darder
Organitzen: Museu Darder, Ajuntament de Banyoles, Consorci de l’Estany
Activitat gratuïta

Diumenge 11 de maig
Taller:
Fem papallones! (taller per famílies)

Fem papallones
Taller familiar de creació de papallones amb diversos materials

Màxim: 25 persones
Edat: activitat per a famílies; els menors han d’anar acompanyants d’un adult
Durada: 1 h 30 minuts
Preu: 2€ per infant (l’acompanyant no paga)
Més informació i inscripcions:  Tel. 972574467 i comunicaciomuseus@ajbanyoles.org
Hora: 11 h
Lloc: Sala d’Actes del Museu Darder
Organitza: Ajuntament de Banyoles
Realitza l’activitat: Arqueolític
Col·labora: Museus de Banyoles, Consorci de l’Estany

Dijous 15 de maig de 2014
Xerrada: Per què són tan importants les papallones?

Papallona

Xerrada sobre el mètode CBMS (Catalan Butterfly Monitoring Scheme) de comptatge de papallones diürnes i els resultats obtinguts després de quasi una dècada d’estudi a la nostra comarca. A càrrec de Lídia Salvanera (biòloga i educadora ambiental).

A Catalunya s’estan comptant papallones des de 1994. Al Pla de l’Estany s’està fent des de 2007. Quines dades obtenim amb aquests estudis? Com es fan? Com és la riquesa de papallones diürnes a la nostra comarca? Molta gent té la sensació que abans volaven més papallones que ara. És realment cert això? Què ha causat aquest descens?

Lloc: Sala d’Actes del Museu Darder de Banyoles
Hora: 19:30 h
Organitza: Museu Darder de Banyoles, Limnos, Consorci de l’Estany, Ajuntament de Banyoles
Amb el suport de: Diputació de Girona, Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura
Activitat gratuïta

Dissabte 17 de maig de 2014
Visita guiada: Comptant papallones pel Pla de l’Estany

Pla de l'estany

Seguirem el transsecte de comptatge de papallones que es realitza a la zona de Can Morgat des del 2007. Aprendrem com funciona aquest mètode d’estudi i a identificar algunes espècies que volen en aquesta època per la nostra comarca. Practicarem com manipular les papallones de manera adequada. I ens encisarem observant-les.

Si es vol, es poden portar binocles i/o caçapapallones. Recomanable anar amb calçat adequat.

A càrrec de: Lídia Salvanera (biòloga i educadora ambiental)
Punt de trobada: A les 11 h a la tanca d’accés a les llacunes de Can Morgat. Aconsellem arribar-hi a peu o en bicicleta
Hora: 11 h
Durada prevista: aproximadament 2 h