La Fonoteca del Museu

Dacha Atienza, cap de l'Àrea Científica del MCNB

Origen

En un context d’efervescència d’estudis bioacústics i la conscienciació  de la necessitat de preservar el patrimoni natural sonor va néixer la Fonoteca del Museu de Zoologia l’any 1983.  Va ser la primera i única col·lecció de sons naturals oberta al públic a l’estat espanyol i una de les poques d’aquestes característiques al continent europeu. Durant el primer any, es va treballar per tal de tenir informació d’altres fonoteques, gravacions pròpies i donatius i a més a més es va adquirir un espectògraf de so i alguns aparells de gravació.

La Fonoteca es va anar enriquint amb les gravacions provinents d’algunes tesis doctorals, amb les prospeccions per tal de d’enregistrar les espècies més representatives de zones com  el Parc Natural del Montseny, el Parc dels Aiguamolls de l’Empordà, el Delta de l’Ebre, les zones d’alta muntanya del Pirineu i el Pre-Pirineu. També es van incloure gravacions de les comarques del Bages, Berguedà, Solsonès, Cerdanya i també algunes gravacions del Zoo de Barcelona.

El fons

La Fonoteca inclou principalment enregistraments d’espècies presents a Catalunya i de distribució paleàrtica, si bé hi ha altres regions zoogeogràfiques que també hi són representades.

El fons propi consta de més de 1.400 enregistraments inèdits degudament catalogats i documentats, que es troben a l’abast de tots els interessats en el món dels sons naturals (sota demanda). Els enregistraments realitzats per l’equip de la Fonoteca i del Museu constitueixen el volum més significatiu de la col·lecció, que inclou enregistraments d’ocells, mamífers, amfibis, rèptils i d’invertebrats.

Des del 2015 el Museu ha apostat per reprendre i actualitzar aquesta col·lecció, revisant la documentació existent i digitalitzant els fons analògic. La tecnologia d’enregistrament i estudi de sons ha evolucionat durant les últimes dues dècades i la Fonoteca dels museu es troba en una moment d’adaptació i canvi per poder adaptar-la a aquests nous reptes.  Concretament s’està treballant actualment en:

• Digitalització de sons de bobines, cintes analògiques de casset, cintes digitals DAT
  • Publicació del catàleg de registres sonors a la web corporativa del Museu
  • Incrementar el volum de la col·lecció de sons d’animals, amb campanyes de recol·lecció pròpia i incentivant les donacions de col·laboradors
  • Fer accessible i públic els fons inèdit de la Fonoteca

Eloïsa Matheu , biòloga i  gran experta en bioacústica col·labora i treballa actualment pel Museu en aquesta gran tasca d’actualització, digitalització i fer accessible aquest patrimoni sonor del Museu.

Estigueu al corrent de les novetats de la fonoteca amb el hastag: #FonotecaMCNB .

Vegeu també: El so de la Natura