L’Avi a l’Arxiu del Museu

Equip del Centre de Documentació del Museu

L’ Arxiu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona està preparant la sortida a Internet dels seus fons, però mentrestant, a mode d’avançament i amb motiu de la Setmana Internacional dels Arxius,  us n’oferim un tastet.

Una de les col·leccions més valuoses del fons és la referida a la Junta de Ciències Naturals, que va regir els equipaments municipals d’aquesta índole des de 1906 fins a 1941. Un d’ells fou el Parc Zoològic, inaugurat el 1892.

El primer elefant que hi va arribar, comprat pel director,  Francesc d’Assís Darder, fou un exemplar  molt jove de l’espècie asiàtica, que venia amb el nom de “Baby”. Conten les cròniques i les hemeroteques de l’època que ben aviat es va fer molt famós i estimat entre les famílies de Barcelona, que el van acabar anomenant “Avi”. La seva mort va causar una autèntica commoció a la ciutat i de seguida l’Ajuntament rebé pressions perquè fes venir un altre elefant.

Avui l’esquelet de l’Avi, un dels animals més emblemàtics del Zoo de Barcelona es conserva al Museu.

Esquelet de l’Avi a l’edifici del Castell dels Tres Dragons
Publicació al diari Actualidad. Apareixen dues fotos, una de l’elefant naturalitzat i una de l’esquelet amb Lluís soler Pujol
Febrer de 1915. Publicació al diari Actualidad.
Peu de foto: “ El cuerpo disecado y el esqueleto del “Avi” el popular elefante a quien sus amigos los niños pueden admirar en el vestíbulo del Museo Martorell. Piel y esqueleto han sido preparados por don Luis Soler Pujol”.

Els documents que veureu a continuació demostren  que  l’Arxiu és una font d’informació indispensable per a conèixer aquest i d’altres moments de la història de les ciències naturals a Barcelona.

29/4/1914 : Comunicat del Sr. F. Darder, director del Zoo a l’Alcalde sobre la mort de l’elefant Avi, comentant-li que fa 8 dies va tenir un trencament de l’extremitat toràcica esquerra, el cúbit i el radi. Mort de manera sobtada a conseqüència d’un col·lapse.

Carta del Secretari de la Junta de Ciències Naturals, Sr. Bofill, 15 de juny de 1914.

15/6/1914 (data de la carta). Carta del Secretari de la Junta de Ciències Naturals, Sr. Bofill, adreçada a la Compañía de Vapores la Isleña, Argel, per l’interès en rebre informació per comprar un elefant.