EU-Citizen.Science, la plataforma científica ciutadana europea

Dacha Atienza, Cap de l'Àrea Científica del Museu

Aquest abril s’ha presentat la versió alfa de la plataforma EU-Citizen.Science, un lloc per l’intercanvi de coneixements, eines, formació i recursos per a la ciència ciutadana.

El projecte EU-Citizen.Science ha estat finançat pel programa Horizon 2020 de la Comissió Europea, dins del programa de treball Science with and for Society (també conegut com SwafS). En aquest projecte hi treballen directament amb un consorci 14 socis i 9 tercers de 14 països europeus que representen una gran part dels interessats en la ciència ciutadana, incloses universitats, organitzacions no governamentals, autoritats locals, organitzacions i museus.

La seva missió és convertir-se en el punt de referència per a qualsevol que vulgui promoure o dirigir un projecte de ciència ciutadana com professionals, investigadors, educadors, comunitats i ciutadans. Per tota aquella persona o entitat que doni suport als diversos projectes de ciència ciutadana com els responsables polítics i els organismes de finançament, i per a qualsevol interessat en els resultats i l’impacte de la ciència ciutadana com els responsables de la presa de decisions, la premsa i la societat en el seu conjunt.

Qualsevol persona interessada (no cal tenir experiència) trobarà en aquesta plataforma un lloc on:

• Cercar projectes de ciència ciutadana per títol o paraules clau, per país, estat d’activitat o tema de recerca com biologia, educació o física…
  • Navegar i cercar dins d’un ampli ventall de recursos que són útils en les diverses etapes de la planificació i execució dels projectes de ciència ciutadana.
  • Donar-se d’alta per convertir-se en membre de la comunitat, per qualificar els recursos comentant el seu ús en la pràctica.
  • Compartir més informació sobre els seus interessos i establir contactes amb la comunitat i per exemple iniciar noves col·laboracions.
  • Compartir els seus propis projectes de ciència ciutadana, posar-se en contacte amb altres gestors de projectes i col·laborar en noves iniciatives.
  • Compartir els seus recursos amb la comunitat, com eines, directrius, informes de política, recursos de capacitació, publicacions i més.
  • Seguir diferents projectes.

L’èxit d’aquesta iniciativa depèn únicament de crear una gran comunitat i per aquest motiu et convidem a unir-te, no només per compartir les teves bones pràctiques o un projecte passat o futur sinó també per a què puguis conèixer quins s’estan portant a terme en altres llocs del món o de quina manera els seus resultats tenen un impacte en les nostre societats presents i futures.