El repte social i científic dels museus i institucions de patrimoni i coneixement

Coneix el món, coneix- te tu mateix”  és el títol d’aquesta  conferència que tindrà lloc el proper dijous 3 de juliol a les 19h al Born Centre Cultural i que clourà el cicle “La Ciutadella, el primer parc científic de Barcelona”, coorganitzat pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona i el Zoo de Barcelona.

Ismail Serageldin  (Egipte, 1944) és fundador i director de la nova Biblioteca d’Alexandria, inaugurada el 2002 amb la voluntat de recuperar —segons les seves paraules —  l’esperit de coneixement i saber de l’antiga biblioteca, destruïda al segle IV d.C.   Aquest macroprojecte  mundial liderat per la UNESCO i el govern d’Egipte, consta d’una biblioteca amb milions de llibres, 4 museus, 1 Planetarium, 1 Exploratium de ciència per a nens, 1 Culturama (panorama cultural interactiu sobre els més de 5.000 anys de patrimoni històric d’Egipte), 10 centres de recerca acadèmica, 15 exposicions permanents, 4 galeries d’art  i un centre de conferències.

La intensa trajectòria professional d’aquest egipci universal,  desenvolupada en organismes internacionals i a través  de la publicació de més de 60 llibres,  comprèn  temes tan diversos  com el component estratègic dels recursos hídrics,  la pobresa,  el desenvolupament i la sostenibilitat,  la biotecnologia, la contribució de la ciència a la societat,  la difusió del coneixement o  el diàleg Occident-Islam.  Des d’aquesta perspectiva humanista, Serageldin   aportarà les seves reflexions sobre  com  repensar els  museus i les institucions de patrimoni i coneixement en un futur dominat per les noves tecnologies.  La  transformació d’aquestes institucions, segons Serageldin,  és fonamental per  seguir ocupant un lloc rellevant en  l’escena cultural  i social en el futur.

A continuació de la conferència, Jaume Casals, rector de la Universitat Pompeu Fabra,exposarà a manera de síntesi les conclusions de tot el cicle «La Ciutadella, el primer parc científic de Barcelona»  que clourà  Jaume Ciurana, Tinent d’Alcalde de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació.

Aquest cicle, desenvolupat a Barcelona al llarg del mes de juny, ha comptat amb la presència de rellevants personalitats  del món de la cultura i la ciència com Gilles Boeuf, president del Museu d’Història Natural de París; Morten Meldgaard, director del Museu d’Història Natural de Dinamarca; Gerald Dick, director executiu de l’Associació Mundial de Zoos i Aquaris iIsmail Serageldin, director de la nova Biblioteca d’Alexandria.

Ismail Serageldin és director de la Bibliotheca Alexandrina, la nova Biblioteca d’Alexandria, fundada el 2002. Va estudiar enginyeria al Caire i va obtenir el doctorat a Harvard. El 1972 va començar a treballar per al Banc Mundial, del qual en va ser vicepresident (1993-2000) i, posteriorment, va formar part d’altres organismes especialment dedicats al problema de l’aigua, l’agricultura i la pobresa. Ha estat professor de Desenvolupament i Sostenibilitat a la Universitat Wageningen dels Països Baixos i al Collège de France. Serageldin ha escrit sobre la sostenibilitat, la biotecnologia i la contribució de la ciència a la societat. Ha estat també membre del Senat d’Egipte i ha rebut diverses distincions, com la de l’Ordre del Sol Naixent del Japó i la Legió d’Honor de França, país del qual és Comandant de les Arts i de les Lletres. És membre de diverses institucions científiques, entre les quals l’Institut d’Egipte (Acadèmia egípcia de la ciència), les acadèmies de ciències de països com els Estats Units i l’Índia, o el Scientific Advisory Committee del World Social Science Report 2013 de la UNESCO. Ha fet conferències arreu del món i ha rebut més d’una trentena de doctorats honoris causa.

El cicle  “La Ciutadella, el primer parc científic de Barcelona” neix a partir del compromís que l’Ajuntament va adquirir l’any passat de desenvolupar un projecte de recuperació de la memòria històrica del parc de la Ciutadella que expliqui l’origen, el seu significat per a la ciutat al llarg del temps, la realitat actual i el seu caràcter de parc dedicat a la ciència. En aquest sentit, El Museu de Ciències Naturals de Barcelona i la Fundació Barcelona Zoo amb la col·laboració d’institucions científiques també vinculades al Parc com Medi Ambient i Serveis Urbans, Hàbitat Urbà, Ajuntament de BarcelonaFundació Catalana per a la Recerca i la Innovació; Institut de Ciències del Mar; Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona; Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica; Institut d’Estudis Catalans, Universitat Pompeu Fabra i El Born Centre Cultural impulsen conjuntament aquest cicle, que és la primera d’una sèrie d’activitats que es proposen per obrir una reflexió a la ciutat sobre la tradició científica del Parc i la seva evolució en el futur.

Per a més informació i gestió d’entrevistes:

comunicaciomcnb@bcn.cat i gredolad@bcn.cat

932565973 o 932562205

Seguiu l’actualitat del cicle per Twitter amb l’etiqueta: #LaCiutadellaBorn

Per a descarregar el programa i més informació del cicle entreu a: